Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Din hest husker både godt - og skidt

Af Bo Andersen -

Del artiklen:

Ny forskning viser, at en hest meget hurtigt tager både positive og negative oplevelser til sig - og det har indflydelse på både velfærd og træning.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor din hest pludselige ikke vil gå ind i den boks, den så ofte har besøgt før? Eller hvorfor den pludselig ikke længere vil bindes op med to reb?

Så er det højst sandsynligt fordi, at den har haft en dårlig oplevelse med lige nøjagtigt det pågældende sted eller begivenhed.

Franske forskere har gennem en stor undersøgelse påvist, at en hest - selv på meget kort tid - kan associere en negativ eller positiv oplevelse med en bestemt begivenhed eller et sted. Og ikke nok med det, men disse associationer kan have en direkte effekt på hestens evne til at lære.

"En hest kan på meget kort tid associere en positiv eller negativ oplevelse med et bestemt sted eller begivenhed. Og derfor kan den vise nye udtryk og følelser, når den oplever samme begivenhed eller kommer tilbage til samme sted, siger Léa Lansade, PhD, fra French Horse and Riding Institute og National Institute for Agricultural Research's behavior science department i Tours, Frankrig, til thehorse.com.

"Det er meget vigtigt at huske på, at enhver begivenhed, en hest oplever et bestemt sted afsætter et meget stærkere præg på den, end vi tidligere har forestillet os".

Stor test

Hun forklarer endvidere, at det betyder, at hesten dermed - afhængig af oplevelsen - vil være mere villig eller uvillig til at tage ny læring til sig på det pågældende sted.

Sammen med sine kolleger testede Lansade den kognitive fleksibilitet - evnen til indlæring i nye og ændrede situationer - på 55 hopper. I testen indgik en lang række undersøgelser:

Hver hoppes personlighed blev testet.

Alle hopperne blev udsat for positive, negative og neutrale oplevelser i specifikke staldbokse, der var nemme at adskille fra andre bokse. Den negative påvirkning kunne for eksempel være vandsprøjt eller høje lyde. De positive oplevelser var typisk relateret til foder.

Herefter blev hopperne delt op i tre grupper; hopper, der henholdsvis havde oplevet negative, positive og neutrale begivenheder.

Hopperne gennemgik herefter et scenarie, hvor de skulle finde en gulerod under en kegle, som deres træner pegede på. Efterfølgende blev øvelserne gentaget, hvor hestene ikke fandt en gulerod under keglen.

Indflydelse på velfærd og træning

Ifølge Léa Lansade viste resultaterne tydeligt, at de hopper, der havde oplevet positive begivenheder i boksen hurtigt stoppede med at gå tilbage til keglen uden gulerod. De lærte med det samme, at der ikke var noget at finde der. Til gengæld blev hopperne, der havde været udsat for negative oplevelser, ved med at vende tilbage til keglen, selv om der gang på gang ikke var en gulerod at finde.

"Vi har brug for yderligere undersøgelser, for at kunne komme med konkrete anbefalinger til træning af heste, men i mellemtiden bør alle have i baghovedet, at det er bedre både for hestens velfærd og træningsresultater at træne hesten i omgivelser, som den kun har positive oplevelser med, siger hun til thehorse.com.

Læsernes egne billeder

Stem, bestem og del. Send dit bedste billede til os og vær med i konkurrencen om:
Konkurrence billede

 

Se flere

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame