Abonnementsartikel

Virksomheden Lageri-Schmidt i Haderslev har i det seneste år fået en ny type kunder. Nemlig campister, der ønsker at forstærke akslen på deres campingvogn.

Kunderne kommer til virksomheden, fordi de har problemer med overvægt eller simpelthen fordi de ønsker at have mere udstyr med i campingvognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men de kommer også til Lageri-Schmidt, fordi virksomheden kan tilbyde en genvej til en stærkere aksel.

Billigere og hurtigere

- Tidligere skulle man nemlig afmontere akslen og sende den til fabrikken for at få det lavet. Det var dyrere og mere tidskrævende. Leveringstiden kunne være alt fra 5 til 16 uger, siger Rolf Lageri-Schmidt, der leder virksomheden sammen med broderen Christian.

Men nu er det altså blevet lettere.

- Det begyndte, da Dansk Camping Union ringede og spurgte, om vi ikke kunne udføre det, siger Rolf Lageri-Schmidt.

Og svaret var et rungende ja. Virksomheden har nemlig gennem 25 år været autoriseret samarbejdspartner med verdens største producent af aksler på dette felt - tyske AL-KO. Og da omtrent 80 procent af alle campingvogne kører med aksler og undervogne fra AL-KO, lå disse opgaver lige til virksomhedens højreben.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Campingvogne af mærker som Hymer, Dethleffs og nyere vogne fra Cabe kører alle med AL-KO-undervogne, og fabrikkerne bag disse vogne har givet Lageri-Schmidt tilladelse til at forstærke akslerne.

- Men vi kan jo også forstærke aksler på andre campingvogne, hvis blot vi har producentens tilladelse, indskyder Rolf Lageri-Schmidt.

Almindeligt problem

Behovet for at få forstærket akslen kan opstå, hvis en feriepakket campingvogn vejer mere end dens tilladte totalvægt. Dette problem er ikke ualmindeligt.

"Adskillige campister har så høj egenvægt på campingvognen, at de kun har plads til en smule bagage, før de overskrider vognens tilladte totalvægt." Det oplyser Dansk Camping Union, DCU.

- Problemet er mest almindeligt på vogne, der er mellem 5 og 15 år gamle og som har en tilladt totalvægt på op til cirka 1500 kg, siger Rolf Lageri-Schmidt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han uddyber, at mange af disse lidt ældre vogne med årene har fået monteret noget ekstra udstyr. For eksempel movere, markiser og klimaanlæg.

Andet populært udstyr er elektriske støtteben, større køleskabe, bedre madrasser, gulvvarme og store fjernsyn.

Det betyder, at vognen faktisk kan være for tung, allerede inden man begynder at laste den med løs bagage som f.eks. fortelt, klapstole, køkkengrej, måtter, beklædning, legetøj og måske en terrassevarmer.

Kender man ikke campingvognens egenvægt, kan man få den vejet. Der findes en liste over vejesteder på caravaninfo.dk.

Når man kender egenvægten, kan man veje den bagage man ønsker at tage med på ferieturen og lægge denne til egenvægten. Bliver resultatet, at den samlede vægt er højere end den tilladte totalvægt, der står på vognens registrerings-attest, har man et problem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Op til 150 kg mere

Løsningen på et vægtproblem kan være at fjerne noget udstyr eller noget bagage fra campingvognen. Måske kan man lægge noget over i bilen.

Du kan læse om reglerne for vægt af bil og campingvogn på f.eks. fdm.dk under "Trailer og campingvogn".

En anden løsning kan være at få akslen forstærket.

En forstærket aksel betyder, at man kan få op til 150 kg mere med om bord.

Forstærkningen går ud på at gøre vognen hårdere i affjedringen. Dermed kan den tåle et større tryk på akslen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En campingvogns affjedring er almindeligvis bygget op af gummistave. Disse er presset ind i akslen med et højt tryk. Campingvognens hjul er forbundet med gummistavene, og disse vil så vride sig, når hjulene belastes. Det giver samme virkning som en fjeder.

- Først tager vi hele akslen af vognen. Så trækker vi de gamle gummistave ud og sætter nye og hårdere stave ind. Det betyder, at vognen nu kan tåle en større vægt.

- Til sidst måler vi hjulene med et laser-apparat for at være sikker på, at de står pænt og i den helt rigtige stilling. Den rigtige hjulstilling vil også minimere sliddet på dækkene, siger Rolf Lageri-Schmidt.

Han understreger, at denne type forstærkning kun gælder for vogne med en totalvægt på op til 1500 kg. Større vogne skal nemlig forbedres med mere stål og måske også kraftigere hjul og bremser.

Vognen "vejes op"

Når indgrebet er udført, skal campingvognen ?vejes op' som det hedder. Det betyder, at vognen skal synes og have en ny registrerings-attest. På den nye attest står vognens nye tilladte totalvægt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prisen for hele operationen kan svinge mellem 6.350 og 7.150 kr inklusive moms. Først skal forhandleren af campingvognen udføre arbejdet med at kontakte producenten. Denne skal udfærdige en erklæring, som danner grundlag for et nyt typeskilt eller vægttavle til vognen. Dette koster mellem 1.800 og 2.500 kr.

Forstærkningen hos Lageri-Schmidt koster 4.250 kr, og synsgebyret beløber sig til 3-400 kr.