Abonnementsartikel

De danske øers evne til at brande sig selv har stor betydning for øernes vitatiltet og udvikling, fastlog en rapport om de danske småøers kommunikationsstrategi fra Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet.

Siden 2018 har Landdistrikternes Fællesråd drevet Ø-passet, der er en guide til de danske øer med gode råd, kort og oplysninger om de enkelte øer. Nu søsætter fællesrådet et nyt projekt, der skal styrke øernes branding og forudsætningerne for turisme, vækst og udvikling. Det sker takket være en uddeling fra Nordea-fondens kystpulje på en million kroner og en bevilling på en halv million kroner fra Erhvervsministeriets landdistriktspulje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard har store forventninger til det nye projekt.

- Ø-passet har skabt synlighed omkring aktiviteter og oplevelser på øerne, især på de mindre øer. Med støtten fra Nordea-fonden og Erhvervsministeriet kan vi styrke denne synlighed endnu mere og være med til at fremme turisme og bosætning på øerne, siger han.

Folkeligt perspektiv

Med projektet håber fællesrådet at kunne styrke Ø-passets digitale formidlingsplatform og fællesskabet mellem Ø-passets brugere og lokale entreprenører, og dermed understøtte virksomhedernes arbejde med at udvikle og levere turismeaktiviteter på øerne.

- Projektet har et folkeligt og udviklingsmæssigt perspektiv. Beboerne på og uden for øerne skal engageres i at bruge og bakke op om aktiviteter, oplevelser og fællesskaber på og omkring de danske øer, siger Steffen Damsgaard.

Midlerne skal bl.a. bruges til at understøtte infrastrukturen på øerne med et digitalt Ø-pas med natur- og kulturfortællinger og et fællesskab af gæster og lokale værter, så flere får kendskab til øernes seværdigheder og muligheder.