Abonnementsartikel

Miljø- og Fødevareministeriet har i samarbejde med interessenterne bag dyrevelfærdsmærket valgt hjerter som symbol på bedre dyrevelfærd. Og reklame- og videnbureauet, envision A/S, skal designe logoet for det nye statslige mærke. Logo-opgaven har været i tilbudsindhentning, og på grundlag af de indkomne bud er envision valgt til at stå for opgaven. Det færdige logo ligger klar til oktober 2016.

Hjerter et vigtigt element

I envisions forslag er hjerter et vigtigt element i det nye logo, og antallet af markerede hjerter skal gøre det tydeligt, hvilket niveau af dyrevelfærd grisen har levet under.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det skal være nemt at gennemskue, hvor godt en gris har haft det, inden de havner i køledisken. Derfor skal logoet gøre det let at skelne mellem de tre niveauer af dyrevelfærd, der er i det nye statslige dyrevelfærdsmærke. Og det er en væsentlig grund til, at envision har fået opgaven med at designe det nye logo, siger projektleder Poul Ottosen.

For grise i første omgang

Dyrevelfærdsmærket indføres i første omgang for grise, men vil senere kunne udvides til andre dyrearter.

- Derudover skal landmænd forbedre deres stalde og produktionstilrettelæggelse, så de kan leve op til kravene for dyrevelfærdsmærkets tre niveauer. Der er blandt andet en hel ny produktion, som først er ved at blive skabt, og den vil løfte dyrevelfærden for mange flere grise. Disse forbedringer tager tid, da produktionen af et slagtesvin tager ca. 6 måneder, og derfor vil mærket først kunne findes i køledisken til foråret 2017, siger Poul Ottosen.

Bag mærket står Miljø- og Fødevareministeriet, og det er blevet til i samarbejde med blandt andet Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation DOSO, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd, Danske Slagtermestre, Lidl og Aldi.

Derudover støttes ideerne i ordningen af Det Dyreetiske Råd og Den Danske Dyrlægeforening.