Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Sådan ser det danske øko-landkort ud

Af boa -

Del artiklen:

Danmark er verdensmester i økologi.

Tidligere var økologi mest et københavnerfænomen, men sådan er det ikke længere. De jyske byer haler ind, og i dag vækster økologi i alle landets regioner. Faktisk bruger hver eneste dansker i gennemsnit mere end 2.000 kroner på økologi om året. Det gør Danmark til verdensmester i økologi, da mere end 10 procent af Danmarks samlede fødevaresalg er økologisk. Det er især mejeriprodukter, frugt og grønt, som danskerne putter i indkøbskurven.

Økologiske fødevarer bliver mere og mere populære hos danskerne. Salget af økologi er steget med 15 procent siden 2015, og det forventes, at væksten fortsætter. I 2016 blev der i Danmark solgt økologiske madvarer for 11,8 mia. kr. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit bruger 2.060 kroner om året på økologi.

Jylland haler ind

Hvor det tidligere især var københavnerne og nordsjællænderne, der købte økologi, har tendensen nu bredt sig. Nye tal viser, at økologi vinder popularitet i både Jylland, Fyn og Sjælland. Faktisk er salget af økologiske mejeriprodukter steget med 10-12 procent i alle landets regioner fra 2016 til 2017.

- Madtendenser starter ofte i de store byer og blandt de unge, og så spreder den sig langsomt til resten af befolkningen. Det har været tilfældet med økologi i Danmark. Københavnerne tog de økologiske fødevarer til sig først, men nu er jyderne og fynboerne i den grad kommet med på bølgen. I dag køber danskere i alle landets regioner økologisk. Det kan vi tydeligt mærke hos Arla, hvor der er en voksende efterspørgsel på vores økologiske produkter, siger Ditte Søndergaard, ansvarlig for økokategorien i Arla.

Selvom Jylland og Fyn er hoppet med på økobølgen, er der stadig store forskelle mellem regionerne. København har fortsat førertrøjen som den region, der køber flest øko-varer. 12 procent af de fødevarer, som sælges i København, er nemlig økologiske. Det samme gør sig kun gældende for syv procent af fødevarerne i Nordjylland, Syddanmark og på Sjælland.

Mejeriprodukter, frugt og grønt

Danskerne vælger primært deres økologiske varer fra supermarkedets grøntsagsafdeling og i køledisken. Det er særligt frugt, grønt og mejeriprodukter, der ryger i indkøbskurvene. 29 procent af den totale omsætning af økologiske fødevarer stammer nemlig fra frugt og grønt, mens mejeriprodukter udgør 25 procent.

- Det er især mejeriprodukter, frugt og grøntsager, som danskerne prioriterer at købe økologisk. En af årsagerne er, at man i en årrække har kunnet købe økologiske varianter i netop de kategorier. I dag er sortimentet for øko-varer udvidet markant, og du kan købe alt fra økologisk vin til økologisk tøj og hudpleje, siger Ditte Søndergaard og tilføjer:

- Tallene bekræfter også idéen om den såkaldte økotrappe. Vi ved fra markedsundersøgelser, at mælk ofte er indgangen til, at danskere begynder at købe økologiske madvarer. Vi ser derfor, at hvis en forbruger køber én økologisk vare, er det mælk. Hvis de køber to, er det mælk og æg, og hvis forbrugeren køber tre, er det mælk, æg og en grøntsag. Det stemmer fint overens med tallene og bekræfter, at danskerne prioriterer økologiske mejeriprodukter højest.

Læsernes egne billeder

Stem, bestem og del. Send dit bedste billede til os og vær med i konkurrencen om:
Konkurrence billede

 

Se flere

Læs Fritidsmarkedet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame