Dit abonnement er suspenderet pga. manglende betaling. Betal venligst din faktura, som du finder her.

E-avis

Nyhedsbrev

Forhandler login

PARTNERS login

Kompakt læsser med højt løft og udskud på forakslen

31. aug. 2020 | Indrykket af ONJ TRACTORS

Udskud i både arm og på foraksel giver stor løftehøjde og sikkerhed på den kompakte, knækstyrede læsser Ostler.

Del artiklen:

Sikkerheden vejer tungt for mælkeproducent Vagn Aage Bach ved Brædstrup. Derfor er han ikke helt tryg ved knækstyrede læssere, idet han har for en del år siden væltede med sådan en med læs på, og det synes han var en grim oplevelse.

- Der skal så lidt til, før man risikerer at vælte med en læssemaskine med løftet arm og drejet knækled, så derfor købte jeg en tysk maskine i 1999, og den havde som noget særligt hydraulisk udskud på forakslen. Det stabiliserer læsseren, forklarer Vagn Aage Bach.

Hans teleskoplæsser var af fabrikatet Mengele, og den har gjort tjeneste på bedriften indtil for nylig efter 6.000 timers drift, så driftssikkerheden og holdbarheden har Vagn Aage Bach ikke noget at udsætte på.

Forskydelig bredde
I mellemtiden havde den tyske maskinfabrik Ostler købt Mengele for at fortsætte produktionen af den specielle læsser med både teleskoparm og udskud på forakslen:

- Der var ikke mange minilæssere, der havde denne særlige teknik med variabel bredde på forakslen, der stabiliserer den knækstyrede læsser. Det er grimt at vælte med sådan en, så det vil jeg helst ikke prøve igen, fortæller Vagn Aage Bach.

Til at afløse den gamle Mengele har han købt to Ostler-læssere af den danske importør, ONJ, som har til huse i Hammerum ved Herning.

- De har alle både teleskoparm og hydraulisk udskud på forakslen, og det er der ikke mange andre, der kan tilbyde på læssere i denne størrelse, siger mælkeproducenten. Han passer selv sin besætning på 90 røde køer.

Til smalle passager
Den mindste af læsserne er en model K260, der med sin bredde på kun 102 centimeter og længde på 260 centimeter passer fint til at arbejde i Vagn Aage Bachs moderniserede stald med smalle passager.

Når læsseren kører ud af stalden, kan Vagn Aage Bach forøge bredden på forakslen med 60 centimeter til 162 centimeter, hvorved han sikrer sig, at maskinen ikke vælter ved den mindste ubalance. Selv om maskinen ikke fylder meget, kan den med sin løftehøjde på 3,30 meter nå op til fuldfodervognen med et læs på 1.300 kg.

Beskeden venderadius
Når fuldfodervognen står i den 8,3 meter brede silo, er der ikke meget plads til at manøvrere, så det er her, den lille maskine med sin beskedne venderadius kommer til sin ret.

- Jeg har da også en traktor med frontlæsser, men det kniber med at være i siloen. Det er faktisk kun ved rigtigt dårligt vejr, at jeg kravler op i kabinen på traktoren og bruger den.

Ostler-læsserne fås også med kabine som ekstraudstyr, men Vagn Aage Bach mener, at han er bedre tjent med at bruge pengene på de hydrauliske finesser på læsserne.

- Den bliver også højere med kabinen, og så ryger fordelen ved at have en kompakt maskine. Ind- og udstigning går også hurtigere uden kabine, siger Vagn Aage Bach.

Den større læsser på bedriften er af typen K3, som løfter 1.600 kg. Den har ligeledes hydraulisk udskud på forakslen, og det giver en variabel bredde fra 124 centimeter til 187 centimeter.

Håndværk
Direktør Niels Hareskov Jensen fra ONJ har haft importen af Ostlers læssere siden 2012, og han fortæller, at på Richard Ostlers maskinfabrik i den lille sydtyske by Rieden er intet overladt til tilfældighederne og stort set alt på Ostler-læsserne bliver fremstillet på fabrikken.

Motorerne kommer hovedsagelig fra engelske Perkins, mens japanske Yanmar også er en mulighed som motorleverandør.

- Det er håndværk fra ende til anden, siger Niels Hareskov Jensen og peger på den skrammede bagskærm på Vagn Aage Bach tre år gamle Ostler K3, hvis skærme er fremstillet af solidt stål og fungerer som kontravægte.

- Læsserne får tæsk, men de kan i modsætning til maskiner med plastskærme holde til det, og hvis man vil have en pæn maskine igen, er det bare at slibe og male, så fremstår den som ny, siger han.

Artikel af  Jens Frandsen, først udgivet i Maskinbladet


OBS! Når du gemmer kommentaren vil du modtage en mail med et link til aktivering. Din kommentar vil først blive vist når du har aktiveret den. Din email adresse vil selvfølgelig ikke blive vist!

Hold en god tone

Undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter i kommentarerne.
Brug kun links i kommentarerne, såfremt det er relevant.

OBS.: Debatten modereres af portalens redaktion. Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes konsekvent.


Tak for din kommentar!

Vi er dog ikke helt færdige endnu. Vi har sendt dig en mail med et link til aktivering af din kommentar. Først når du har brugt linket vil din kommentar blive synlig på hjemmesiden.

Har du ikke fået en mail i løbet af 10 minutter kan det være fordi din mail service har frasorteret den som spam.

Partners logo

Udvalgte PARTNERS produkter