Abonnementsartikel

Investeringen er den største barriere for boligejerne, når de skal vælge, om det gamle fyr skal udskiftes med en varmepumpe. Det viser Dansk Byggeris energianalyse 2019, som er baseret på tal fra en undersøgelse, som man har lavet i samarbejde med YouGov. 24 procent af de adspurgte i undersøgelsen siger, at investeringen i vedvarende energianlæg er for stor, og dermed er det den største barriere for mange, der overvejer at skifte til en mere miljøvenlig opvarmningsform.

At selve finansieringen af varmepumpen kan stå i vejen, peger en evalueringsrapport gennemført af COWI på vegne af Energistyrelsen også på. I rapporten, som udkom i foråret 2019, evaluerer de ordningen "varmepumper på abonnement", som en håndfuld virksomheder, heriblandt energiselskabet OK, fik støtte fra Energistyrelsen til at udrulle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vind i sejlene

Ordningen har haft vind i sejlene, siden den kom frem. Den skulle blandt andet gøre det økonomisk overskueligt for flere boligejere at få installeret en varmepumpe.

OK lancerede i februar 2017 en abonnementsordning, hvor man betaler et opstartsbeløb og et fast månedligt acontobeløb, der dækker varmeforbruget. Det tiltaler mange, viser evalueringsrapporten.

- Med abonnementsordningen kommer man ud over den store engangsinvestering, og det har givet et godt skub for varmepumpemarkedet, at man kan nøjes med et mindre engangsbeløb og efterfølgende betale for det forbrug, man reelt set har. Samtidig skal man heller ikke tænke på det tekniske og vedligeholdet efterfølgende, og det er et stort plus for mange,? siger Klaus Kjær.

Slipper for bekymring

Noget af det, som boligejerne også giver udtryk for i rapporten, er netop, at varme på abonnement er en nem løsning, fordi den tekniske del kan være svær at sætte sig ind i. Ved at leverandøren tager sig af det tekniske, både i forhold til hele installationen og i forhold til efterfølgende at sikre så optimal en drift af pumpen som muligt, er det nemt og bekvemt for boligejeren.

- Ordningen varme på abonnement løber frem til udgangen af 2020, men vi fortsætter med konceptet og dermed bliver varme på abonnement en fast del af forretningen, ud over de øvrige muligheder, som kontantsalg, leasing og finansiering af varmepumpen. På den måde kan vi fortsat imødekomme vores kunders behov, siger Klaus Kjær.