Lyt til artiklen:

Overbevisende kørekomfort og elektriske kræfter

00:00
Hastighed: ???x
04:12

Abonnementsartikel

Det myldrer ind på ATV-markedet med elektriske udgaver i disse år. Og det er der en god grund til.

De firhjulede terrænkøretøjer, der nu ofte kommer med batterimotorer i stedet for benzindrevne, er omsider ved at være helt oppe, hvor de kan konkurrere direkte mod de traditionelt stærkere konkurrenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hertil kommer, at de er miljøvenlige, hvilket er et krav for rigtig mange brugere, og endelig kræver de mindre vedligehold.

Ud fra specifikationerne gør alle disse ting sig også gældende for den nyeste elektriske ATV fra Bernards. Batterikraften lyder på 72V og hele 126 aH, hvilket udløser en motoreffekt, der går fra 14 kWh ved almindelige kørsel og op til 32 kWh ved fuld belastning.

Rækkevidden ved fornuftig kørsel er op til 100 kilometer i timen, hvilket svarer til en arbejdsdag på en fem - seks timer, inden maskinen skal til opladning.

Opladningen tager omkring fem timer, og det er bare at sætte ATV'en til stikkontakten, for opladeren er indbygget i maskinen.

Bernard Elektrisk 32kWh er udstyret med gasstøddæmper, som er justerbar i tryk og fjeder, og standardhjulene er på 12 tommer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinen har differentialespærre, elektrisk skift mellem to- og firhjulstræk, servostyring, høj- og lavt gear, og motoren driver ATV'en via kardantræk.

Og så er den selvfølgelig udstyret med det nødvendige udstyr, så den kan indregistreres som T3a-traktor og dermed komme ud på landevejene med en spærret tophastighed på 40 kilometer i timen, som loven foreskriver.

rich-media-4
Blandt de spraglede knapper er den grønne fartpilot. Foto: Jørgen Ahler.

Hurtig vinder

Det første, der slår én, når man stiger ombord på Bernards 4x4 Elektrisk 32kWh, er, at den er mere behagelig at kravle op på, end mange andre ATV'er, vi har testet her i FriGear. Grunden er, at maskinen er en smule lavere, hvilket faktisk er rigtigt rart. Ikke mindst når man så oplever, at den lavere højde er med til at give et ufattelig godt vejgreb, fordi man har bibeholdt bredden.

Selv om maskinen er udstyret med terrændæk, er der forbavsende lidt støj under kørsel på asfalt, og da man samtidigt ikke mangler greb i terrænet, er ATV'en allerede ved at vinde på kørekomfort efter bare en halv times kørsel.

Da maskinen, vi havde til test, var indregistreret som T3a-traktor, så var det naturligt at tage den med på en tur til den nærmeste by, og fornøjelsen ved stort set lydløst at suse rundt på gader og i stræder i en smuk, mindre danske købstad er ganske enkelt imponerende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fordi ATV'en var udstyret med elektronisk fartspærre, var vi selvfølgelig nødt til at nøjes med behagelige 40 kilometer i timen, men der er ingen tvivl om, at den sagtens kan nå op på de lovede 90 kilometer i timen på egen jord - uden begrænsning.

Når man giver fuld gas, føles det en smule som at sidde i et lille fly under "take off". Man oplever en blød opstart, hvorefter motoren virkelig tager ved.

rich-media-6
Motoreffekten går fra 14 kWh ved almindelige kørsel og op til 32 kWh ved fuld belastning. Foto: Jørgen Ahler.

Konklusion

Her på FriGear har vi over de senere år haft en del ATV'er i hænderne. Og Bernards 4x4 Elektrisk 32 kWh er bestemt i den bedste ende. Kørekomfort er fortrinlig, den er mere end almindelig lydsvag, og da motorkraften er ganske overvældende, er alle de vigtige flueben krydset af.

Og så er der lige en lille ting. På venstre håndtag er der en lille grøn knap. Det er fartpiloten, og selv om det for mange bilister er indlysende at have fartpilot ombord, så er det ikke standard på en ATV. Og det gør en forskel, når man spænder et tungt redskab efter maskinen, eksempelvis en vogn eller en ridebaneplaner. Det gør det nemt at holde en jævn hastighed, hvilket gør arbejdet nemmere og sparer batterikraft på samme tid.

Og så er det med til at øge en i forvejen fantastisk kørekomfort.

rich-media-8
Indregistreret som T3a-traktor er topfarten begrænset til 40 kilometer i timen. Foto: Jørgen Ahler.