Den landsdækkende anlægsgartner OKNygaard udskifter nu godt 200 håndholdte småmaskiner med batteridrevne udgaver.

"Vi skåner miljøet, optimerer arbejdstiden og sparer penge i indkøb og vedligehold. Så nu fortsætter vi med at udskifte håndholdte benzinprodukter med batteri i flere afdelinger".

Sådan lyder det fra den landsdækkende anlægsgartner OKNygaard. For tre år siden indgik de et strategisk samarbejde med Husqvarna om en datadrevet batteri-maskinpark, og nu står gevinsterne i kø.

- For tre år siden udskiftede vi stort set alle håndholdte småmaskiner til batteri i vores Vejle afdeling. Den manøvre har både styrket vores grønne profil og sparret os penge. Og så er arbejdsglæden hos medarbejderne tilmed steget. Så nu gentager vi succesen i flere andre afdelinger, fortæller Fleet Manager hos OKNygaard, Klavs Thorsø Nielsen.

Data sparer penge

OKNygaard vil i denne omgang udskifte de godt 200 håndholdte småmaskiner i afdelingerne i Farum og København. De nye maskiner vil, hvor det er muligt, konverteres i til batterimaskiner og være koblet på Husqvarnas Fleet Services - et online datasystem, der giver overblik over samtlige maskiners brug.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Data gør os klogere på, hvornår og hvor meget vores maskiner kører. Det betyder, at vi kan se, hvilke maskiner der snart har brug for service - og hvilke vi knapt nok bruger. I Vejle erfarede vi med Fleet Service systemet, at omkring 20 procent af maskinerne kun blev brugt ganske lidt på en sæson. Den overraskende indsigt gør os i stand til at optimere vores fremtidige indkøb af maskiner. Og så har vi sparret hele 60 procent af udgifterne til service, fortæller Klavs Thorsø Nielsen.

Tidligere sendte OKNygaard årligt hele maskinparken til det store serviceeftersyn, men med ensretningen af maskinparken og Fleet Service-systemet stod det klart, at det langt fra var nødvendigt.

Undgår spildtid

Indsigten i maskinernes brug betyder også, at OKNygaard kan forebygge pludselige afbrud i arbejdstiden.

- Den data, vi har om vores batterimaskiner betyder, at vi nu er på forkant. Vi kan forudsige, hvornår den enkelte maskine har brug for service og planlægge arbejdsopgaverne herefter. På den måde holder vi hele tiden maskinparken fit og undgår dyre, tabte arbejdstimer ved uventet maskinnedbrud. Og så er det i øvrigt lettere at udskifte reservedele på de samme modeller af samme mærke end mange forskellige mærker.

rich-media-1
Skiftet til maskiner på batterier har givet pote for OKNygaard. Pressefoto.

Grøn effektivitet

Klavs Thorsø Nielsen fortæller, at da OKNygaard skiftede til batteri i Vejle for to år siden, var de spændte på at se, om maskinerne var effektive nok til at løfte behovet. Det ved de nu, at de er. Samtidig styrker batterimaskinerne OKNygaards grønne profil, som bliver stadigt vigtigere i et konkurrencestærkt marked:

- Vi laver grøn drift med grønne maskiner. Så selvfølgelig skal vi bruge batteri, hvor det er muligt. Vi har også omkring 200 af Husqvarnas robotplæneklippere kørende, vi tester elbiler og ser på muligheder med solceller.

Glade medarbejdere

Også medarbejderne er glade for skiftet til batteri, fortæller Klavs Thorsø Nielsen:

- Batterimaskiner er lettere i vægt, støjer markant mindre end benzin, og de udleder ingen udstødningsgasser. Det mærker vores medarbejdere. Nogle har sagt, at de er sluppet af med den hovedpine, der tidligere har forfulgt dem. Og så har flere fortalt, at de er glade for at de kan nøjes med at trykke på en knap for at starte maskinen i stedet for det besværlige træk i startsnoren.

Indflydelse på videreudvikling

Klavs Thorsø Nielsen glæder sig nu til at komme i gang med batteri i Farum og København. Og går det som i Vejle, er der ingen tvivl om, at de sidste afdelinger også vil skifte til batteri og Fleet Service-systemet.

- Den pakkeløsning, vi får med Husqvarnas batterimaskiner og Fleet Service-teknologi, skaber synergi og indsigt i vores maskinpark, så vi fremover undgår fejlkøb, unødig vedligeholdelse og afbrudt arbejdstid. Husqvarna sikrer, at alt grej bliver korrekt monteret, og vi kommunikerer direkte med producenten. Faktisk er vi blevet inviteret helt ind i maskinrummet og er nu med i en international udviklingsgruppe, der er med til at præge og videreudvikle Fleet Service-teknologien - på verdensplan, siger Klavs Thorsø Nielsen.