Lyt til artiklen:

Turismen skal digitaliseres

00:00
Hastighed: ???x
02:06

Abonnementsartikel

Turisme er et af Danmarks vigtigste erhverv, og ifølge Det Nationale Turismeforums nye statusanalyse står branchen over for en større digital omstilling for at styrke både driften og kundeoplevelsen.

Henrik Halkier, turismeprofessor ved Aalborg Universitet, fortæller, at behovet for opgraderede digitale løsninger hos landets ferieudbydere er blevet større de senere år, hvor chartersegmentet er blevet en del af deres kundeskare.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De danske turistdestinationer har fået nye danske kunder i kølvandet på først corona og så de seneste års hedebølger i Middelhavsområdet. Det er kunder, som er vant til at booke ferie hjemme fra sofaen hos etablerede rejsebureauer, og hvis det ikke lader sig gøre med en bestemt ferieform, som for eksempel camping, risikerer den at blive fravalgt, siger Henrik Halkier.

Online booking

Blandt andet DK-Camp, der er en forening af over 200 danske campingpladser med tæt på 40.000 overnatningsmuligheder, har etableret en online bookingplatform for at møde de nytilkomne chartergæsters behov.

- Det kan lyde banalt, men en fælles online bookingportal er faktisk et stort tiltag i vores ellers meget manuelt drevne branche. Efter at chartersegmentet har fået øjnene op for camping, er der en anden forventning og selvfølgelighed omkring, at vi har en IT-platform, der kan matche deres vante bookingadfærd hos rejsebureauerne, siger foreningens landsformand Steen Pedersen.

Hos DK-Camp er ambitionen som minimum at matche rejsebureauernes bookingplatforme.

- Camping forbindes ikke længere med primitive bolig- og hygiejneforhold. Vi mærker for eksempel stor stigning i efterspørgslen på luksushytter med eget bad og toilet frem for campingvogn- og teltpladser. Derfor giver det ingen mening at fastholde en mere primitiv tilgang til bookingservicen, og vi har investeret mange ressourcer i at få en moderne IT-platform op at stå, udtaler Steen Pedersen.