Lyt til artiklen:

Corona har øget danskernes fokus på mad

00:00
Hastighed: ???x
03:22

Abonnementsartikel

En helt ny forbrugerundersøgelse, gennemført af Teknologisk Institut, viser, at Corona-pandemien og de dertil hørende restriktioner har ændret danskernes madvaner. Der bruges mere tid og flere penge på mad, og forbrugerne er gået på jagt efter nye oplevelser via deres fødevareindkøb. 35 procent angiver, at de bruger mere tid på madlavningen, mens kun tre procent bruger mindre tid.

Undersøgelsen, som er en del af en international europæisk undersøgelse, er gennemført fra slutningen af marts til slutningen af juli 2020 på mere end 1.200 repræsentative danske forbrugere. De er for eksempel blevet bedt om at sammenligne deres indkøbsvaner, tilberedning af mad og fortæring af den før og efter Corona-pandemien begyndte at præge deres hverdag.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Tallene viser, at folk generelt forbruger mere og bruger mere tid og flere penge på mad. De forbruger med en større variation og prøver flere nye opskrifter og ingredienser af end tidligere. Det er interessant at se, hvordan maden har fået en højere værdi for de danske forbrugere. De prøver flere ting af, køber ind mere lokalt og smider mindre ud, forklarer chefkonsulent Jeremy Millard, Teknologisk Institut.

Nye opskrifter og ingredienser

18,7 procent af de adspurgte har angivet, at de nu benytter nye opskrifter og nye ingredienser i højere grad end før, mens kun 4,9 procent gør det mindre. Desuden angiver 20,9 procent af de adspurgte deres mad som "mere vigtigt", mens kun 2,3 procent angiver mad som mindre vigtig i forhold til Covid-19.

Undersøgelsen viser også, at forbrugerne i stigende grad begyndte at vælge emballerede fødevarer i forhold til løsvarer som frugt, grønt og brød som en reaktion på de hygiejniske aspekter. Der spises lidt mere økologisk, men dog også mere slik, kager og alkohol.

Man kan dog ifølge Jeremy Millard ikke skære alle forbrugerne over én kam. Undersøgelsen viser nemlig, at de ændrede madvaner under Covid-19 er afhængig af forbrugernes demografi.

- Husstande med små børn tager mere hensyn til at forsat at få friske råvarer til deres måltider, mens husstande kun med voksne i højere grad forbrugte fødevarer med længere holdbarhed, siger Jeremy Millard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere opmærksomme på madspild

Som en positiv sideeffekt er danskerne ifølge undersøgelsen blevet mere opmærksomme på at undgå madspild.

- Det er alle typer husstande, som har en tendens til at spilde mindre mad, men især husstande med børn og i storbyerne er blevet mere tilbøjelig til at undgå madspild, siger Jeremy Millard.

Stort innovationspotentiale

Undersøgelsen påpeger, at forbrugerne med andre ord opfylder deres behov for oplevelser via deres madvaner i hjemmet. Behov de i dag ikke får opfyldt via begivenheder i det offentlige rum.

Derfor udgør de nye madvaner ifølge Teknologisk Institut et udviklingspotentiale for fødevarevirksomhederne.

- Undersøgelsen peger på et behov for nye oplevelser gennem fødevarer. Står man med en innovativ idé til en ny fødevare eller en ingrediens er det nu, man bør udvikle den. Det kunne være nye smage og teksturer eller helt nye ingredienser og råvarer, for eksempel indenfor det plantebaserede eller sundere fødevarer, siger Dorte Petersen, seniorkonsulent Teknologisk Institut.