Abonnementsartikel

Det var ikke en lang tur, det lille elektriske Extra 330LE-fly for nylig tog, men til gengæld var det en verdensrekord, da det er første gang at et elektrisk fly i kvartmegawatt-klassen gik på vingerne. Og folkene bag det banebrydende projekt kunne da heller ikke få armene ned bagefter.

- Denne dag vil gå over i luftfartshistorien, siger direktør for selskabets R&D-division Frank Anton i en pressemeddelelse på firmaets hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er første gang nogensinde, at et elektrisk fly i kvartmegawatt-klassen er gået på vingerne.

Den nye elektriske motor fra Siemens vejer blot 50 kilo, men er alligevel i stand til at levere en udgangseffekt på 260 kilowatt. Ifølget Siemens er det fem gange mere end lignende motorer.

- Denne første flyvetur med vores nye fremdriftssystem er en milepæl på vejen mod en elektrifisering af luftfarten, siger chefen for Siemens' teknologiske afdeling, Siegfried Russwurm og fortsætter

- For at bygge videre på denne succes har vi brug for helt nye ideer og modet til at tage store risici.

Seks personers hybridfly

Den næsten lydløse flyvetur fandt sted på lufthavnen Schwarze Heide ved Dinslaken i Tyskland, og ifølge Frank Anton er det næste skridt produktionen af et fire til seks personers hybridfly.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den vellykkede test danner yderligere grobund for et samarbejde med flygiganten Airbus, og målet er inden 2030 at producere et hybridfly, der kan tage 100 passagerer og tilbagelægge 1.000 kilometer, hvilket vil gøre det velegnet til regionale flyruter.

Siemens har opbyget en helt ny afdeling, Next47, der skal bringe Siemens helt i front i produktionen af hybridmotorer til kommerciel flyvning.