Abonnementsartikel

Udbuddet af miljømærkede møbler er stærkt stigende. I dag leverer mere end 75 møbelvirksomheder miljømærkede møbler til det danske marked. Det er en stigning på 163 procent i forhold til 2016. Alene det seneste år er der kommet mange nye danske aktører til, bl.a. Montana, TAKT, FDB Møbler, Houe, HAY og FUMAC.

- Vi oplever i disse år en markant vækst inden for miljømærkede møbler. Den samme tendens ses i resten af Norden. Det stigende udbud er i høj grad drevet af en stor interesse fra det professionelle marked, hvor vi ser en øget efterspørgsel fra både offentlige og private virksomheder, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da Københavns Kommune i 2018, som en del af deres politik for miljømærkede indkøb, gennemførte en markedsinvolvering for at få et større udbud af miljømærkede møbler, bakkede yderligere 36 af landets kommuner op om indsatsen, og mere end 50 leverandører og producenter deltog i dialogen. Og for få uger siden deltog 44 leverandører og producenter i et tilsvarende stormøde om miljømærkede indendørs institutionsmøbler til børn, mens hele 51 kommuner bakkede op om indsatsen.

Bæredygtig retning

Også private virksomheder efterspørger i stigende grad miljømærkede møbler. En af dem er Rambøll, som for nogle år siden skulle have nye arbejdsborde:

- I Rambøll går vi hverken på kompromis med æstetik, funktion eller miljøkrav, når vi køber ind. Kan vi ikke finde det, vi er på jagt efter, så stiller vi krav til markedet - og kan på den måde være med til at skubbe markedet i en mere bæredygtig retning, fortæller Helene Byskov Christiansen, FM Global Procurement Manager i Rambøll.

- Et eksempel på dette er, da vi for nogle år siden ønskede at få nogle dokumenterede bæredygtige møbler. Her gik vi i dialog med Holmris B8 om at få leveret svanemærkede arbejdsborde - og det lykkedes gennem et stærkt, strategisk samarbejde, siger hun.

Stigende privatinteresse

Også forbrugerne viser stigende interesse for miljømærkede møbler. Ifølge en forbrugerundersøgelse, som IPSOS gennemførte for Nordisk Miljømærkning i 2019, foretrækker 55 procent af danskerne svanemærkede møbler frem for ikke-mærkede møbler. Det er næsten dobbelt så mange som i 2017, hvor tallet var 30 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når mere end hver anden dansker foretrækker et svanemærket møbel frem for et ikke-mærket møbel, er det et klart signal om, at Nordens officielle miljømærke står rigtig stærkt i forbrugernes bevidsthed. 93 procent af danskerne kender Svanemærket, og 66 procent ser i dag efter mærket, når de vælger varer. At forbrugerne bruger Svanemærket til at finde rundt i junglen af miljøbudskaber skyldes især, at hele 76 procent har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket. Endnu er udvalget af forbrugermøbler begrænset, men potentialet er altså kæmpestort," siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

For at vise forbrugerne eksempler på nogle af de miljømærkede møbler, der allerede findes, har Miljømærkning Danmark netop skudt en konkurrence i gang, hvor forbrugerne kan vinde bæredygtige designermøbler.