Lyt til artiklen:

PowerGear: VM Loader's nye elektriske eventyr viser gode takter

00:00
Hastighed: ???x
04:35

Abonnementsartikel

VM Loader har fået godt gang i sagerne i Danmark med deres minilæsser, men nu fortsætter de på el-vejen med en ny model, som vi kan præsentere her i denne PowerGear-test: deres 1025 LXE Electric.

rich-media-1
En mangelfuld ting ved høje læsse områder er kipvinklen, her er det nok beslaget til skovlen der skulle rettes på for bedre kip ved tøming af skovl, men hele vinklingen kunne godt være større, men igen passer det fint til mange. Foto: Jørgen Ahler

Batteri er kommet bagud

Pladsen under hjelmen er blevet omkonstrueret således, at Lithium-Ion batteripakken, der har en kapacitet på 412 Ah og 48 V, er blevet flyttet helt tilbage i bagenden for at opnå endnu bedre kontravægt. Og ja, balancen er god, selv på ujævnt terræn, med læssearmen i toppen, og det hjælper selvfølgelig også med de gode 12 tommer brede dæk, der er monteret som standard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Batteriet kan holde maskinen kørende i 3-6 timers drift, afhængigt af opgaven. Hvis vi ser på, at den er velegnet til brug på kirkegården, så er der klart mange timers drift i den. Hvis den bruges til mere intensivt gravearbejde, som den her i testen klarede fint i forhold til sin størrelse og kapacitet, så er det klart, at der vil blive brugt mere strøm, når den presses.

rich-media-4
Bagerst i den sorte boks har vi batteripakken, og foran er den ene elmotor, den anden ses nede ved kadanakslen. ses den anden elmotor der driver hver sin ting. Foto: Esben Henneberg.

Elektrisk drift

Den elektriske drift er godt afstemt på denne minilæsser. Den skal i hvert fald ikke være mindre, for ellers ville jeg nok sige, at jeg manglede kræfter.

Fremdriften styres af den ene elmotor på 7 kW, mens alt andet styres af den større 15 kW motor. Den klarer sig fint, selv når den bliver presset under gravearbejde, hvilket også betyder, at hjulene ikke mister grebet, og man har godt bid i jorden. Med skovlen kunne jeg fylde den hver gang med tung lerjord.

Det er virkelig behageligt at arbejde med det elektriske drivsystem på denne minilæsser fra VM Loader. Når den ikke er i drift, er der ingen støj, så når man slipper "gassen", er der intet, der larmer efter et par sekunder. Andre modeller kan være støjende på grund af hydraulikken, der kører hele tiden.

Hurtig lader

En af de nye funktioner er, at VM Loader nu har flyttet deres ladestik til siden af maskinen for nemmere adgang. Ved køb får man som standard en almindelig lader, som tager nogle timer at oplade med, eller man kan vælge en hurtiglader, der tager under to timer at oplade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Fin lille skærm hvor man kan følge lidt med i strøm og hastighed. Der er 3 køremodes, man kan køre i E (ECO), H (Normal) eller S (Speed). Foto: Esben Henneberg.

Pæn løfte evne

I løbet af testen fik vi fat i en vægt og en palle med fliser for at teste minilæsserens manøvredygtighed og maksimale løftekapacitet. Vi testede minilæsseren uden den ekstra kuffertvægt, der kan monteres bagpå, og uden vand i hjulene.

Ifølge dataene kan den håndtere over 600 kg, men jeg var i stand til at løfte 720 kg med fliserne, hvor jeg præcist kunne hæve dem helt op med læsseenheden og manøvrere rundt i ujævnt terræn.

Jeg fandt ud af, at den maksimale grænse var 910 kg, hvor jeg lige akkurat kunne bevæge mig rundt med fliserne 10-20 cm over jorden.

Dette betyder, at den kan håndtere mange af de opgaver, der kræves, men hvis man forventer, at den skal løfte en palle træpiller, skal man måske overveje deres større dieselmodeller eller vente på en eventuel ny og større el-minilæsser fra VM Loader, der måske kommer på markedet på et senere tidspunkt.

Konklusion

Som jeg ser det, er drejeradius en vigtig faktor for kompakthed og smidighed, og denne minilæsser burde kunne dreje noget mere. Der er plads til et større stempel i drejekransen, så det bør være muligt. Selvom den ikke vil kunne løfte meget, når den er drejet helt sammen, og hvis den skulle dreje mere end den gør nu, så betyder det stadig, at størstedelen af tiden, hvor minilæsseren er i brug, der er der ikke læs på. Dette er noget, som VM Loader helt sikkert bør kigge på, selvom jeg tænker, at mange vil være tilfreds med den, som den er nu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg kan virkelig godt lide balancen i minilæsseren. Det er behageligt at manøvrere rundt med, og den forbliver stabil, selv når den er let bagtil. Det, at den kører på el, gør bare arbejdsopgaverne mere behagelige.

Ellers er det jo kinesisk samlet med kendte dele, og det er ikke noget, der skal trække ned, da de følger godt med langt hen ad vejen i forhold til de andre vestlige mærker. Og så formår de at holde prisen lav, som f.eks. denne til 250.000 kr. ekskl. moms, selvom det stadig er lidt dyrere end en dieselmodel.