Abonnementsartikel

Det kan betale sig at klage, hvis håndværkeren ikke har lavet sit arbejde godt nok. Det viser en opgørelse fra Byggeriets Ankenævn. Ud af de 293 behandlede klager i 2014 fik boligejerne helt eller delvist medhold i 77 procent af sagerne. I Ankenævnet for Tekniske Installationer fik forbrugerne helt eller delvist medhold i deres klage i 54 procent af sagerne i 2014. Det oplyser boligportalen Bolius.

Det er dog langtfra alle klagesager, som kan behandles. Byggeriets Ankenævn modtager hvert år mellem 600 og 800 klager, men mange af dem falder på, at der kun foreligger mundtlige aftaler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aftale på skrift

Direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, medgiver, at en stor del af ansvaret for tvister mellem forbrugere og håndværkere ligger hos håndværkerne. Nogle forbrugere køber håndværksydelser for første gang og ved derfor ikke, hvad de skal forvente og forlange. Han siger:

- Derfor er vores vigtigste råd til vores medlemmer, at de får aftalen med forbrugeren ned på skrift: Hvad skal der laves? Hvilke materialer skal der bruges? Hvornår skal arbejdet være færdigt? Under hvilke betingelser skal arbejdet foregå? Og hvad skal det koste?

Forbrugerne har også et ansvar

Forbrugerne bærer dog også selv en del af ansvaret, når der opstår tvister med håndværkerne, mener fagekspert i Bolius, bygningskonstruktør Jeanette Standly Mikkelsen.

- Der er tilfælde med decideret byggesjusk. Det viser de mange klager, hvor forbrugerne får medhold i ankenævnene. Men når det er sagt, kan forbrugerne også have høje og nogle gange urealistiske forventninger til kvaliteten af det arbejde, de vil have udført.

- Jeg ser også eksempler på, at forbrugerne presser håndværkerne til at lave nogle løsninger, de egentlig ikke burde lave. Men fordi håndværkeren gerne vil tilfredsstille kunden, gør de det alligevel, og så ender man med et dårligt resultat. Begge tilfælde fritager ikke håndværkerne fra ansvar, de er de professionelle og skal kommunikere hensigtsmæssigt og løbende i et projekt, siger Jeanette Standly Mikkelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs flere artikler og få mere information på www.bolius.dk.