Lyt til artiklen:

UTV-rovdyr nedlægger alt

00:00
Hastighed: ???x
03:30

Abonnementsartikel

Der finds mange ATV'er og UTV'er, der er tilpasset forskellige formal. Nogle er mere til leg, mange er udviklet til professionelt brug, og så er der nogle, der er mest til leg.

Endelig er der maskiner, der kan det hele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En sådan maskine er Yamahas Wolverine RMAX2 1000 SE, og her på FriGear var vi så heldige at få stillet den seneste model til rådighed et par uger - til både arbejde, fritid og leg.

Wolverine RMAX 1000 hører til blandt Yamahas absolut topklasse, og som sådan er den automatisk blandt de allerbedste på markedet.

Som navnet antyder kommer den med en tocylindret 1000 (Eller helt nøjagtigt 999) kubiks vandkølet firtaktsmotor. Den er selvfølgelig spækket med Yamahas ypperste teknologier, som blandt andet omfatter Fox 2.0 iQS justerbare støddæmpere og ikke mindst tre forskellige køreindstillinger.

rich-media-3
Fra sport til arbejde og leg. Du vælger selv dit køretemperament. Foto: Jørgen Ahler

To udgaver

Wolverine RMAX2 1000 SE kommer i to versioner til henholdsvis to og fire passagerer. Vores testudgaver var en to-personers UTV, så derfor var der blevet plads til et lad, der kan tage op til 272 kilo.

Bremserne er dobbeltventileret hydrauliske både for og bag og sammenholdt med en absolut overbevisende motorbremse, er der ingen grund til ikke at give samtlige hestekræfter fuld udfoldelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Tipladet kan klare op til 272 kilo. Foto: Jørgen Ahler

Så det gjorde vi.

Men fordi vores udgave var forsynet med en hastighedsnøgle, der begrænsede den til 40 kilometer i timen, så var oplevelsen temmelig speciel.

Selv om hastigheden er begrænset, så er ydelsen det ikke, så man har alle kræfterne i ryggen, når man træder på speederen, hvilket giver Yamahaen en uhyggelig råkraft.

Og når man så samtidigt har rådighed over tre forskellige køreindstillinger, så er der stort set intet, det brutale motoriserede rovdyr ikke kan nedlægge. Især ikke, hvis man kombinerer de tre køreindstillinger med firhjulstræk og differentialespærre.

De tre køreindstillinger er: Sport, Trail og Crawl. Med andre ord kan man vælge at liste afsted, forcere skrænter og forhindringer eller give fuld smæk ud over markerne.

Vi testede alle tre indstillinger grundigt, og maskinen reagerede 100 procent, som vi forventede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som nævnt kommer Wolverinen med justerbare støddæmpere, der kan stilles til enten blød, medium eller hård, afhængigt af hvilket terræn, man ønsker at befinde sig i. Og indstillingen foregår via en lettilgængelig knap på hver af støddæmperne.

Kabinen er stor, og knapper samt instrumentbræt sidder, hvor man forventer det.

RMAX 1000 SE er selvfølgelig udstyret med et kraftigt spil samt anhængertræk, der kan klare op til 907 kilo.

rich-media-7
Støddæmperne kan indstilles til tre niveauer af komfort. Foto: Jørgen Ahler

Konklusion

Yamaha Wolverine RMAX 1000 SE hører ubetinget til blandt de bedste maskiner, jeg nogensinde har haft fornøjelsen af at prøve.

Man kan vælge at køre den med komfort og friluftsglæde, eller man kan skifte over til sportsmode og hamre ud over markerne. UTV'en reagerer med uhyggelig præcision, så man føler, at man har fuld kontrol over maskinen, selv om den ligger halvt på siden i et sving.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi forcerede skråninger i skove, jeg aldrig før ville turde kaste mig ud i - med lethed, og med venlig tilladelse fra en lokal landmand, testede vi maskinen for fuld hammer på en mark, der alligevel var under pløjning.

Der er absolut intet, man ikke kan benytte Yamahaen til, uanset om det er leg eller alvor, og uanset terræn mister man aldrig fornemmelsen af kørekomforten.

Den er ikke billig, men til gengæld er den hver en krone værd.