Lyt til artiklen:

Vild, voldsom og legesyg

00:00
Hastighed: ???x
04:02

Specialudviklet 2-trins servostyring gør TGB Blade 1000LTX til en ekstraordinær ATV-oplevelse.

Der findes mange former for ATV'er. De firhjulede maskiner kommer i størrelser fra børnevenlige til store brølende voksenudgaver, og med TGB's Blade 1000LTX er vi i den helt tunge ende, helt oppe hvor kolossale kræfter styret med specialudviklet teknologi gør køreoplevelsen helt unik.

TGB er en taiwanesisk producent, der blev grundlagt i 1978. Fra starten producerede firmaet blandt andet landbrugsmaskiner og Vespa-scootere, men i 2004 startede TGB med at udvikle deres første ATV.

TGB Blade-serien blev lanceret i 2009, og den blev hurtigt en af de mest sælgende i lande som Frankrig og Tyskland.

I dag hedder topmodellen TGB Blade 1000LTX, og det er den, vi her på FriGears-redaktionen har haft fornøjelsen af at boltre os med de seneste uger.

rich-media-1
På det digitale display har man adgang til stort set alle indstillinger. Foto: Bo Andersen.

Topklasse

Som navnet antyder er vi helt oppe i den højeste ende af ATV'erne. Blade 1000LTX kommer med en to-cylindret, vandkølet firtaktsmotor på 997cc, der yder ikke mindre end 83HK. Den er 2,33 meter lang, hvilket samtidigt fortæller, at vi har fingrene i en såkaldt "lang" model.

Det betyder blandt andet, at der er ekstra plads til en passager, der i øvrigt sidder dejlig højt og med mulighed for at fast greb i et par solide bøjler.

Men én ting er de mange kræfter, som i denne T3a-udgave er neddroslet til maksimum 40 kilometer i timen, som dansk lov forskriver, når den skal færdes på landevejen, en anden ting er de features, som ATV'en kommer med.

rich-media-2
Med de to knapper skifter man mellem køremodes og diffentialeindstillinger. Foto: Bo Andersen.

To-trins servostyring

TGB har udviklet deres egen elektroniske servostyring, som er standard på producentens større modeller. Der er tale om et system, som er et elektronisk to-trins, hastighedstilpasset system.

Det betyder, at servostyringens kraft tilpasser sig hastigheden. Så når du holder stille er der fuld smæk på, så du med nemhed kan dreje styret, og når du så kommer op i fart, bliver servostyringen langsomt reduceret i takt med hastigheden.

Men hvis du selv vil være herre over styringen, så kan du enten sætte den til fuld maksimum/minimum hele tiden, eller du kan slå den helt fra. På den måde kan du tilpasse kørslen efter dit helt eget behov.

rich-media-3
Der er god plads til en passager, som både sidder solidt og lidt hævet. Foto: Bo Andersen.

Fire køretilstande

En anden feature - som nu til dags heldigvis er standard på de fleste dyre modeller - er muligheden for at tilpasse køretilstanden til forskellige terræner.

Man kan køre i 2WH, som er baghjulstræk uden lås på bageste differentiale. Så kan man slå over til RWD, hvor baghjulstrækket kører med låst differentiale, og endelig er der 4WD og 4WD Lock, hvor man kører med firhjulstræk med henholdsvis lås på det bageste differentiale og lås på både for- og bag differentialer.

Man skifter mellem de forskellige køretilstande via to knapper ved højre håndtag og tilstanden kan aflæses digitalt.

Det lyder måske teknisk, men sammenlagt gør det, at maskinen kan tilpasses alle terræner og køretemperamenter.

Der er naturligvis et hav af andre features på så stor en model, men under vores kørsel var det især servostyringen, der gjorde oplevelsen helt speciel.

Konklusion

Blade 1000LTX er en voldsom kraftig ATV, der opfører sig som en legesygt barn på både asfalt, grus og terræn. Man sidder fantastisk og kørekomforten er helt i top, blandt andet takket være de justerbare gasstøddæmpere.

Selv om vi kørte med spærring på hastigheden (spærring kan i øvrigt fjernes ved at skrue på en enkelt skrue), så var vi aldrig i tvivl om, at ATV'en ville kunne rive sig ud af alle forhindringer. Og skulle det mod forventning ende galt, og man sidder fast, så er der selvfølgelig et spil, der hurtigt kan trække maskinen fri.

TGB Blade 1000 LTX er på alle måder en overbevisende ATV, der både er kraftig nok til at trække de største redskaber, brutal nok til at forcere de værste terræner - og sjov nok til at give legebarnet den fulde oplevelse.