Lyt til artiklen:

Kongen af ATV længe leve

00:00
Hastighed: ???x
03:41

FriGear tester den nye Suzuki KingQuad 750 AXi.

Der findes masser af forskellige mærker på ATV-markedet, men der er nogle få, der skiller sig ud. Blandt dem er Suzuki, og det er der en god grund til.

Det er Suzuki, vi kan takke for den firhjulede ATV, som vi kender den i dag. Firmaet producerede modellen Suzuki LT250R QuadRacer fra 1985, og den satte standarden for den moderne ATV.

Siden har Suzukis maskiner naturligvis fulgt udviklingen, og toppen af kransekagen er nået i dag med 2022-udgaven KingQuad 750 AXi.

rich-media-3
Alle knapper er diskret, men præcist placeret. Foto: Jørgen Ahler.

Perfektion

Den nye udgave af Suzukis konge-ATV kommer ikke med nye revolutionerende features. Maskinen er hen over årene perfektioneret, så den i dag fremstår med nyt stel og opdateret CVT transmissionssystem.

KingQuad 750 AXi kommer med en 4-takt, et-cylindret vandkølet motor på 722 kubik. Den kan levere 50 HK ved 6.000 omdrejninger, og den har dobbelt skivebremser foran, og bagbremsetøjet er indkapslet i oliebad.

Transmissionen er V-belt (CVT), et system som Suzuki selv lancerede med deres LT-80 model tilbage i 1987, så der er tale om en ATV, der rider på ryggen af over 30 års produktionserfaring.

Og det kan både mærkes og ses.

KingQuad 750 AXi er ikke en maskine, der praler af sine features. Skiftet mellem to- og firtakt sker med en diskret placeret knap ved højre håndtag, samme sted som man slå differentialespærren til og fra.

Det digitale display er mellemstort med et klart display, der afslører den nødvendige køreinfo - og ikke mere. Men selvfølgelig har den alle de features, man forventer af en ATV i 2022.

rich-media-5
Det klare display har den nødvendige info - og ikke mere. Foto: Jørgen Ahler.

Hemmeligheden bag succesen

Så man skal kigge nøje efter - og afprøve maskinen - for at finde frem til hemmeligheden bag Suzukis ATV-succes.

Og det er indlysende, så snart man springer ombord. Først og fremmest er der mere plads på KingQuaden, end jeg har oplevet på nogen andre ATV'er. Man sidder eventyrligt godt, og maskinen nærmest inviterer til langturskørsel.

Affjedringen kan justeres, hvilket i vores tilfælde absolut ikke var nødvendigt, for den ligger perfekt på både asfalt og i kuperet terræn.

Udgaven, som vi testede her i FriGear, var indregistreret som traktor A, hvilket betyder, at hastigheden er elektronisk spærret ved 40 kilometer i timen. Med andre ord får du ikke den brølende oplevelse af den 722 kubik store motor, men det er desværre prisen for at kunne køre på offentlig vej.

Til gengæld får du så fornøjelsen af en tidlig morgen at kunne smutte ned til købmanden efter rundstykker.

Designet er traditionelt og stilfuldt, om end de to styrlygter ikke imponerer, men det er så også det eneste spørgsmålstegn, man kan sættes ved KingQuad 750 AXi.

Placeringen af motoren er så lav som muligt, hvilket giver et ufatteligt godt vejgreb. Og selv om maskinen er udstyret med både hånd- og fodbremse, så har man ikke så meget brug for dem, da Suzukien imponerer med en overraskende velfungerende motorbremse. Så snar du slipper gassen, bremser maskinen op.

rich-media-7
Suzuki KingQuad 750 AXi kan indregisteres som traktor. Foto: Jørgen Ahler.

Konklusion

Det eneste punkt, hvor 2022-Suzukien praler en smule, er med navnet. KingQuad kan med løs hånd oversættes til "Kongen af ATV'erne", men herfra skal der ikke lyde nogen protester.

KingQuad 750 AXi er uden tvivl blandt de allerbedste ATV'er, jeg nogensinde har haft fornøjelsen af at sidde på ryggen af, og den fremstår som en bundsolid, driftssikker arbejdsven, der giver til både gården og gaden.