Lyt til artiklen:

Nye ATV'er med intelligent motor nedbremsning

00:00
Hastighed: ???x
03:33

Ud over en markant ansigtsløftning, så kommer de nye modeller fra Cam-Am med nyudviklet motorbremsning.

2023-udgaverne af ATV'erne Can-Am Renegade X XC 100 og Outlander XT-P 1000 kommer med spændende nyt.
Ud over en pæn opfriskning af designet, så er begge maskiner udstyret med et helt nyudviklet motorbremse-system.

- Det er den nye motorbremse i tre modes, som er nyheden i 2023.modellerne. Det er noget Can-Am selv har udviklet, og de er de første på markedet med det. Desuden har maskinerne fået nydesignet frontpartierne, og så er der de nye LED-lygter, fortæller Morten Veje Pedersen, der driver firmaet Jet-Trade i Hesselager ved Aarhus sammen med sin søster, Diana Veje Williams.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jet-Trade er importør af de canadiske ATV'er fra Can-Am, som er er en del af BRP, Bombardier Recreational Products, som har produceret ATV'er siden 1990'erne.

BRP er en af verdens førende producenter, og Can-Am er ifølge producenten den mest solgte ATV i Sverige.

rich-media-2
Det nye IEB-bremsesystem kan skifte fra hård til blød motor-nedbremsning med en let tilgængelig knap. Pressefoto.

Eget udviklet bremsesystem

Det nye motorbremsesystem er som nævnt Can-Ams eget udviklede IEB-system.

IEB står for "Intelligent Engine Braking", og det giver brugeren fuld kontrol over nedbremsning med motoren.

Med IEB får man tre forskellige indstillinger for motor nedbremsning: minimum, medium og maksimum. Baggrunden for det nye system er, at man jo ofte har forskelligt behov for nedbremsning, afhængig af, hvilken belastning maskinen kommer med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Er man på vej ned af en skråning med fuldt lastet trailer, har man mere behov for nedbremsning, end hvis man kommer kørende alene på maskinen uden udstyr.

De forskellige indstillinger kan skiftes via en knap, så man hurtigt kan slå til minimum effekt, når man har smidt lasten og er klar til hurtig sports-kørsel.

Ud over det nyste bremsesystem, så kommer 2023-modellerne med en ny og mere sporty front. Og ikke mindst, er lyset blevet opgraderet, så LED-lamperne nu giver to-tre gange mere lys fra sig.

rich-media-4
Can-Am Renegade X XC 1000 har fået en sporty ny front. Pressefoto.

Canadiske kraftkarle

Ellers er der tale om de velkendte canadiske kraftkarle.

- Det er nogle store maskiner, men det er dem, vi er bedst til at sælge. Det er ikke altid nødvendigt med så mange kræfter som 1.000 kubik, men nogle gange vil man bare gerne have lidt mere overskud til at kunne levere i pressede situationer, siger Morten Veje Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Can-Am ATV'erne kan indregistreres som bil eller som T3A-traktor.

- De fleste bliver solgt på traktorplader, fordi det for det meste er til arbejde indenfor for eksempel landbrugssegmentet. Der er ikke så mange, der indregistrerer dem som bil, da det er lidt dyrt.
Renegade X XC 1000 R

Can-Am Renegade X XC 1000 kommer med en tocylindret 1.000R V Twin-motor, der yder hele 80HK. Den har to- og firhjuls træk med Visco-Lok auto differentialespærre, og så har den tre forskellige køremodes, Standard, ECO, og Sport mode.

Og for at gøre køreoplevelsen komplet er alle støddæmpere justerbare.

rich-media-6
Renegade X XC 1000 er skabt til action i al slags terræn. Pressefoto.

Outlander X XC 1000

Outlander X XC 1000 kommer ligesom Renegaden med en 80HK Rotax V-Twin-motor, og modellen, der er fremstillet til at præstere i ethvert terræn, så har maskinen tre køreindstillinger: Standard, arbejde og sport.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derudover kommer den med justerbare Fox 1.5 Podium RC2 støddæmpere og kofanger lavet af aluminium.

Jet-Trade regner med at have maskinerne hjemme i løbet af december.