Lyt til artiklen:

Elektrisk UTV klarer det hårde arbejde

00:00
Hastighed: ???x
03:04

Abonnementsartikel

Så skete det endeligt.

Efter adskillige års utålmodig venten landede den nye elektriske UTV fra producenten Corvus hos ProATV i Sæby.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er tale om modellen Corvus EX4 EL UTV, som kan indregistreres som T1A Traktor.

Men selv om der gik noget længere tid end ventet, før den eftertragtede el-model dukkede op, så er der en god grund til forsinkelsen, lyder det fra importør Chris Brøcher fra ProATV.

- Corvus har brugt rigtig lang tid på at udvikle den, og man har ventet med at lancere den indtil alt fungerede rigtigt. Det betyder så til gengæld også, at der er tale om en arbejdsmaskine, der rent faktisk kan bruges til seriøst arbejde, siger han.

- Alt er lavet rigtigt, den har masser af kræfter og kan trække tunge ting. For eksempel er den udstyret med en power-mode, så man kan slå ekstra kræfter til, hvis man skal trække tunge ting op ad en stigning.

rich-media-3
Begejstringen var stor hos forhandlerne, som endelig kunne få syn for sagen om den nye elektriske Corvus UTV. Pressefoto.

Lavet til arbejde

Meget af teknologien i UTV'en stammer fra producentens dieseludgave, men alt det elektriske er selvfølgelig nyudviklet. Og med et Lithium-ion batteri på 15 Kwh er der lagt op til en god arbejdsdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Corvus har testet den til at kunne arbejde op til 100 kilometer på en opladning, men i vores klima svarer det nok til omkring 65 til 70 kilometer, fortæller Chris Brøcher.

Corvus EX4 EL er en 2x4/4x4-udgave med differentialespærre, og den kan laste 300 kilo og trække 755 kilo i lavt gear og 479 i højt gear, og hastigheden er 20 kilometer i timen i lavt gear og 40 i højt gear.

Basisudgaven af maskinen er udstyret med anti-dug forrude, justerbare sæder, justerbar affjedring, lad, anhængertræk og tag, og så er der masser af plads i kabinen.

- Målgruppen er i første omgang kommuner, der er i gang med den grønne omstilling. Ellers kan det for eksempel være folk, der arbejdet med campingpladser, hvor man ikke må larme. Det samme gælder boligselskaber. Alle steder, hvor der skal være ro under arbejdet, siger Chris Brøcher.

rich-media-5
Den elektriske Corvus er bygget til at arbejde, blandt andet med et rummelig tippelad. Pressefoto.

Begejstring hos forhandlerne

Ved den nylige præsentation af den elektriske Corvus-ATV var der stor begejstring hos ProATV's forhandlere. I anledning af præsentationen, var forhandlerne strømmet til fra hele landet, og der blev sparket dæk det meste af dagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Folk var meget begejstrede og imponerede. Det, der især trækker hos forhandlerne, er, at her får man et el-køretøj, som rent faktisk kan bruges i arbejds medfør. Tidligere har det været et problem for mange, at der simpelthen ikke var strøm nok til en arbejdsdag. Men det er der nu. Og det har de ventet på, siger Chris Brøcher.