Abonnementsartikel

Er sommerferieplanerne ændret til en tur ud i det danske sommerland, bliver det for mange danskeres vedkommende med en anhænger på slæb. Men har du helt styr på at køre med en trailer til cyklerne, en camp-let, campingvogn eller bådtrailer efter bilen?

Ellers kan du få det her! Teknisk chef hos Bridgestone Jesper Sørensen giver dig sine bedste tips til sikker kørsel med anhænger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvor stor en anhænger må du køre med?

Har du et almindeligt kørekort (B) må du køre med en anhænger med tilladt totalvægt op til 750 kg., hvis bilen er godkendt til det. Er dit kørekort fra før 1. maj 2009, må din anhængers totalvægt gerne overstige 750 kg., så længe den samlede totalvægt af bil og anhænger ikke overstiger 3.500 kg. Men selvfølgelig aldrig tungere end din bil er godkendt til at trække. Skal du køre med et tungere vogntog, kræver det trailerkørekort (B+ eller BE).

Hvor hurtigt må du køre?

I byerne skal du holde dig til de almindelige 50 km i timen, udenfor byzone hedder det 80 km i timen, og på motorvej må du også køre 80 km i timen. Har du Tempo 100 godkendelse, må du køre 100 km på motorvejen og 80 km i timen på landevej og motortrafikvej. Kører du mere end 40 procent for hurtigt, giver det en betinget frakendelse af kørekortet. Så pas på derude i sommerlandet!

Tjek dækkene

Har du lånt genboens cykeltrailer eller svigerfars camp-let til en ny slags sommerferie? Spørg hvor gamle dækkene er, og tjek dem grundigt igennem, siger Jesper Sørensen: - Dækkene udgør en stor og ofte overset risiko ved kørsel med anhænger. Dæks holdbarhed handler ikke kun om kilometertal og mønsterdybde. Gummiet ændrer sig over tid og bliver stift - og udgør en risiko ved kørsel. Det er falsk tryghed, hvis du nøjes med at måle dækkets mønsterdybde og tror, alt er vel, fordi den er over de påkrævede 1,6 mm.

Trailere, camp-let'er og campingvogne bruges og slides helt anderledes end bilen, og det er nok derfor, at mange strækker dækskiftet lidt for langt, fortsætter Jesper Sørensen. Er du i tvivl om, hvor gammelt dit dæk er, kan du finde årstallet på siden af dækket. På trailer og campingvogne vil dæk typisk ældes, før de er nedslidte, derfor skal du være opmærksom på alderstegn, når du kontrollerer dæk forud for hver sæson.

Husk også dæktrykket - det må gerne være lidt højere end normalt, når bil, campingvogn eller trailer er tungt læsset.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undgå overlæs

Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med. Ved for tungt læs kan traileren bryde sammen eller komme i svingninger. Du finder trailerens totalvægt og lastevægt på et skilt på traileren. Og husk, der vanker bøder, hvis du kører med overvægt.

Både i trailer og campingvogn skal du fordele vægten jævnt. I campingvognen skal du pakke fra midten ved akslen og fra bunden og op, så campingvognens er i balance både på langs og på tværs. Tyngdepunktet skal være så lavt som muligt, så de lette ting skal i overskabene, og de tunge ting skal placeres så tæt på bunden og akslen som muligt. Placerer du forteltet eller andet tungt allerbagerst, opstår der let ubalance i vogntoget, og vognen kan komme i slinger.