Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Lækker og lydløst gennem byen
De fleste kender formentlig den skingrende lyd, en moderne knallert 30 eller 45 laver, når der skrues fuldt op for omdrejningerne på den stakkels totaktsmotor, der driver det populære - især hos unge - køretøj.
Den markante motorstøj kan som regel høres lang tid før, knallerten dukker op, uanset om man befinder sig på landet eller i byen.
Men den kan faktisk undgås.
Det er i hvert fald, hvad den kinesiske producent Yadea opnår med deres nyeste skud på det elektriske knallertområde.
Ekstrem lydsvag
Firmaet har specialiseret sig i elektriske transportmidler som løbehjul, motorcykler, cykler og knallerter/scootere, og herhjemme er det importøren C. Reinhardt, der står for importen.
FriGear fik mulighed for at afprøve den nye model, der kommer til at gå under navnet MotoCR by Yadea og kommer i to versioner: en model 30 (30 km/t) og en model 45 (45 km/t).
Fordelen ved en elektrisk scooter - eller knallert - er indlysende. Den er lydsvag, og den forurener ikke, men derudover giver fraværet af alle de mekaniske dele, der hører til de motoriserede udgaver, en helt enestående ydelse, så snart man drejer på gashåndtaget.
Energien fra MotoCR-scooterens to Lithium batterier på 48V og 24AH (Motorydelse på 1,2 kw.) ryger direkte fra motoren og ned i asfalten. Det betyder, at tophastigheden på de 45 kilometer i timen opnås på få sekunder, og det betyder også, at det stort set er ligegyldigt, om man kører opad eller nedad.
Nem adgang til batterier
Rækkevidden er ifølge producenten op til 110 kilometer ved 30 kilometer i timen, og som alle moderne eldrevne køretøjer er den udstyret med et digitalt display, hvor man både kan holde øje med batteriforbruget og hastigheden.
Motoren er placeret direkte på baghjulet, og batterierne er pakket væk under sædet - under et lille bagagerum, der fint kan indeholde en pose rundstykker og en pakke kaffe.
Den elektriske scooter trækker på et batteri af gangen, og det smarte ved den nemme adgang til batterierne er, at du på få sekunder kan fjerne batterierne og tage dem med ind - eller op - i din bolig.
Her kan de så lade op natten over, så de er klar igen næste morgen. Det vil også sige, at man slipper for at have en forlængerledning hængende ud ad vinduet, hvis man bor på anden sal.
Konklusion
Det første, der overrasker, når man sætter sig op og starter scooteren er, hvor lydsvag den er. Ofte kan en elmotor hyle en smule, ligesom dækkene selvfølgelig afgiver en vis lyd, når de ruller hen over asfalten. Men med denne Yadea er støjen stort set elimineret, hvilket vil sige, at man sidder med en dejlig fornemmelse af at blive transporteret glidende og ubesværet gennem både natur og by.
Vi testede en 45-version, og med det optræk, scooteren har, er der intet problem med at glide ind i bytrafikken. Scooteren manøvrerede ubesværet sammen med både biler og motoriserede "kolleger".
Scooteren er livlig, men ligger tungt og godt på vejen, og når man lige har placeringen af støttefoden ind i systemet, er den umanerlig nem at komme til og fra.
Efter en god dags test havde vi stadig 45 procent batteri tilbage, hvilket må siges at være ganske fornemt, da vi som nævnt testede en 45-udgave.
Siddekomforten er glimrende, og alt i alt giver MotoCR by Yadea en lækker frihedsfølelse i trafikken. Den har masser af kræfter, glimrende køreegenskaber - og så er den altså tæt på lydløs, hvilket vil gøre dig yderst populær i trafikken.