Lyt til artiklen:

Større, stærkere og endnu hurtigere

00:00
Hastighed: ???x
03:56

Abonnementsartikel

Ofte når ATV-producenter lancerer nye modeller, så er der tale om kendte udgaver, der har fået nye features. Dette gælder ikke, når det handler om den nye ATV fra den franske producent Goes.

Her er der nemlig tale om helt ny maskine, der er bygget op fra grunden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en ny maskine fra for til agter. Det hænger sammen med alle de nye regler, der er for ATV'er her i Danmark, fortæller Tom Lindstrøm Petersen, Lindtek Aps, der er importør af Goes.

- Der er rigtig mange opstramninger på vej. Der er blandt andet nye forureningsregler, nye regler omkring bremser og ophæng, så derfor har man fra producentens side besluttet at lave en helt ny maskine fra bunden. Det vil også side, at designet er anderledes, end det vi har haft før.

rich-media-3
Den nye Goes Xwolf 700 er genopbygget fra bunden. Pressefoto.

Står rigtigt godt

Den nye Goes Xwolf 700 T3A er designet med kraftige kofangere, og maskinen har fået et meget mere brugervenligt bagagesystem. Derudover er den som standard født med an masse beskyttelse, blandt andet bundplader underneden, der beskytter mod stenslag, og så er der dobbelt strømudtag samt strøm til træk.

- Motoren er en encylindret 700cc. Man har flyttet tanken og luftfilterkassen, så vægtbalancen er blevet helt perfekt. På en ATV handler det om at få grundvægten så langt ned som muligt, fordi når du kravler op og ned i terrænet, så har man brug for stabilitet, og det får man med en lav grundvægt. Derudover har den fået nogle meget kraftige støddæmpere, som er nødvendige når man kører i terræn, siger Tom Lindstrøm Petersen, der er overbevist om, at den nye maskine med en stor udstyrspakke i forhold til prisen står rigtigt godt på markedet.

To udgaver

Goes Xwolf 700 kommer i to udgaver, en kort og en lang. Den korte version er sort, og den lange er blå, og selv om den lange udgave kommer med både sæde- og ryglæn, så er det den korte model, som Tom Lindstrøm Petersen forventer vil være mest populær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Til land- og skovbrug er det den sorte model, som de fleste foretrækker. Sådan har det altid været, siger han.

Tom Lindstrøm Petersen har i årevis forhandlet ATV'er fra Goes, og selv om han altid har været begejstret for maskinernes kvalitet, så mener han, at de nye modeller alligevel er bedre på mange punkter.

- De tidligere modeller er kendt for at være nogle brølstærke maskiner, der kan holde i mange, mange år, men nu er man altså gået et skridt længere, siger han.

- Det er det nyeste på alle leder og kanter. Som nørd kigger man på detaljerne. Se bare på de her bremsehåndtag. Der er justerbare bremsehåndtag, og displaysystemet her er meget omfattende. Og det er selvfølgelig, fordi teknikken har udviklet sig meget de senere år, fortæller Tom Lindstrøm Petersen begejstret, mens han gennemgår den nye maskine.

- I dag har vi et produkt, som kan meget mere end bare for fem år siden. Bedre køreegenskaber, vibrationsfri motor. Det er mange bække små.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også som bil

Goes Xwolf 700 er klar til at blive indregistreret som traktor, men derudover kan den faktisk også registreres som bil og dermed hives ud på motorvejen. Og det stiller krav til kvaliteten, siger importøren.

- Hvis jeg sammenligner sådan en maskine med en 10 år gammel maskine, så er køreegenskaberne blevet en meget større faktor. Hvis den skal kunne køre over 100 kilometer i timen på en motorvej, så skal den altså køre godt. Du skal kunne slappe af, når du kører. Det kunne man jo ikke i gamle dage.

- Og på den lange model sidder to personer godt, og de kan slappe af - selv når de kører 100 kilometer i timen.

Goes Xwolf 700 kommer til næste år i en endnu større udgave, nemlig en 1.000cc version.

Den er to-cylindret, men ellers er den magen til 700-udgaven og har alle de samme features, der får de nydesignede Goes ATV'er til at blande sig blandt de bedste modeller på markedet.