Abonnementsartikel

For fire år siden købte maskinfører Kenneth Buhl fra Vejle en rigtig John Deere-klassiker. Model 4350 fra JD-fabrikken i Tyskland - med firehjulstræk, 7,6-liters turbo-ladet rækkesekser og en effekt på 140 hestekræfter. Nu har den lidt flere.

Den afløste i 1985 model 4240S, der lige som 4350 er en elegant traktor, som tager sig godt ud i selv det vanskeligste terræn. Når forhjulene drejes, lægger de sig i en castervinkel på 13 grader, hvilket giver traktoren en usædvanlig kort venderadius.

Artiklen fortsætter efter annoncen

4350 arvede også forgængerens støjdæmpede og fabriksmonterede kabine og dens lidt spøjse indgang gennem forruden.

Født i en krisetid

John Deere byggede modellerne 4050-4850 i USA - lige bort set fra 4350, der kom til verden i Mannheim. Det var i en tid, hvor samfundsøkonomien var under pres. En langvarig økonomisk nedtur påvirkede John Deere-fabrikken lige som den havde negativ indflydelse på konkurrenterne.

rich-media-2
Midtersprossen i forruden skjuler udstødningsrøret. Foto: Jess Ulrik Verge.

I Vesteuropa var markedet for traktorer og høstmaskiner gået næsten i stå på grund af en generel overproduktion af landbrugsmaskiner. Samtidig faldt priserne på landbrugsprodukter, og det begyndte at true de små og mellemstore landbrugsbedrifter på deres eksistens.

Krisen halverede John Deeres medarbejderstab, men som det eneste af de store traktormærker undgik koncernen at fusionere eller at blive overtaget.

Det var på denne baggrund, at John Deere lancerede 10 nye modeller i løbet af 80'erne. Det var en dyr og ambitiøs beslutning i en tid, hvor antallet af landbrugsbedrifter faldt. Men det ligger i John Deeres DNA at investere i fremtiden for ikke at komme bagud. Man satsede i høj grad på de større landbrug, og denne strategi var med til at bære den amerikanske producent gennem de hårde tider, og det lykkedes endda at øge markedsandelen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En dyr traktor

Model 4350 var et fyrtårn i 50'er-serien, men det var også en relativ dyr traktor. I midten af 80'erne var John Deere stadig i sin vorden på det danske marked. Det var først med 6000- og 7000-serien at der for alvor kom gang i John Deere-salget i Danmark .

Derfor ser man ikke mange 4350'ere på danske breddegrader i dag.

rich-media-4
Forhjulene har en såkaldt castervinkel, der med sine 13 grader giver traktoren en ekstra kort venderadius. Foto: Jess Ulrik Verge.

Kenneth Buhl har da heller ikke fået det amerikanske mærke ind med modermælken. Tidligere sværgede han til Ford-traktorer og har før ejet en TW15. Men da han fik arbejde på SH Maskinstation i Ødsted begyndte dette at ændre sig.

- Jeg kom til at køre John Deere i dagligdagen. Det er en lidt mere speciel traktor med en lidt større motor, fortæller han.

Med sit nye grøn-gule fokus fik han en dag i 2015 øje på 4350'eren. Den havde 7700 maskintimer på bagen og var til salg på Facebook.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter købet skulle der ikke gå lang tid, før der kom ideer til modifikationer og forbedringer.

Større hjul, stærkere motor

Kenneth har forsynet traktoren med en ny lygtefront og sat amerikanske blinklys på kabinens tag. Nye og større hjul er der også kommet på.

Motoren viste masser af potentiale, så der skulle ikke mange greb til at få maskinen til at yde noget mere. Dieselpumpen blev justeret, dyserne skiftet ud og en ny turbo med ekstra 3 bar blev monteret. Det gav mulighed for at deltage i nogle lokale traktortræk, og sidste år blev det da også til en flot andenplads.

Men hvad yder den så? spørger vi.

- Den er ikke blevet målt, men 400 HK er nok ikke urealistisk.

rich-media-7
Kenneth har forsynet taget med amerikanske blinklys. Foto: Jess Ulrik Verge.