Lyt til artiklen:

Verdens vildeste Volvo-samling

00:00
Hastighed: ???x
06:29

Abonnementsartikel

- Den der traktor er der tre tilbage af i verden. Der står en Bison 470'er, og her er en prototype fra 1946. De to er prototyper, tandemtraktoren har stået i en skov i 25 år, og den der er kun blevet brugt af en gammel svensk mand til at køre til købmanden med.

Keld W. Jensen er svær at stoppe, når han først går i gang med at fortælle om sin samling af Volvo-traktorer. Han ved, hvor de alle kommer fra og har en historie at fortælle om dem alle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er den eneste samling i verden, der er 100 procent komplet med Volvo og Bolinder-Munktell. Nummer to bor i Sverige, og han har måske halvdelen.

rich-media-2
Alle de røde traktorer er samlet i en stor hal. Foto: Marie Linddahl

Samlingen rummer flere end 100 traktorer, der står i flere haller. Blandt andre en med de grønne traktorer, en noget større hal med de røde og en med dubletter.

- Jeg har rigtig meget, som andre ikke har, og det, synes jeg, er lidt fedt og specielt. Der er ikke noget ved at have en traktor, der findes 100.000 af, siger Keld W. Jensen, mens han viser rundt.

Han bor på en gård ved Nibe. Indtil nytår producerede han mellem 12.000 og 13.000 grise årlige, men de er nu sat ud, og der er nu kun planteavl på gården.

En traktor uden sidestykke

Se også:

En traktor uden sidestykke

De første traktorer i samlingen

Keld W. Jensens første Volvo-traktor var en 700-tandem, som han købte sidst i 1990'erne, fordi han synes, den kunne være sjov at eje. I 2002 tog han med tre venner til Sverige for at se på traktorer, og det var her, at samlingen for alvor blev startet med købet af en Volvo BM Bison 470.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg tænkte, at de 15 til 18 Volvo-traktorer, der fandtes, var det jeg skulle samle samme og ikke andet. Men jeg havde ikke drømt om, at der var over 100 forskellige af dem. Men jeg har det sådan, at hvis jeg vil noget, så fuldfører jeg det og stopper ikke halvvejs.

rich-media-5
De fleste traktorer står med den patina, som de havde, da Keld W. Jensen købte dem. Foto: Marie Linddahl

Så i dag er samlingen som sagt komplet, og udover de godt 100 traktorer, så har Keld W. Jensen også et stort lager med over 50.000 Volvo-reservedele.

- Det var i sidste øjeblik, jeg kom i gang med min samling, for det er fuldstændig umuligt at samle sådan en samling i dag. Mange af traktorerne er væk nu, og min samling var færdig, inden priserne gik helt amok.

rich-media-6
På værkstedet står der flere traktorer, der venter på at bliver sat i stand. Foto: Marie Linddahl

Barndommens traktor

Det er ikke en tilfældighed, at det lige netop blev Volvo og Bolinder-Munktell, som Keld W. Jensen kastede sin kærlighed efter.

- Som barn var jeg på ferie hos min onkel i Hinge, og han havde syv eller otte af de grønne Bolinder-Munktells-traktorer. Jeg fik lov til at hente græs og harve markerne med en af dem, og der blev jeg lidt bidt af det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktoren var en BM-Victor Typ 230 med en tocylindret motor, og den er selvfølgelig også en del af Keld W. Jensens samling.

- Den går helt vildt godt, og det er en fantastisk traktor. Det er ikke fordi, den er så stor, men den kan det, man havde brug for i 50'erne og 60'erne.

rich-media-8
Traktoren, som startede fascinationen af BM Volvo, en BM-Victor Typ 230. Foto: Marie Linddahl

I dag bruger Keld W. Jensen dog ikke Volvo-traktorer, når han er i marken.

- Jeg må tilstå, at jeg kører i nyere traktorer. Efter Volvo fik jeg to Valmet, en 6800'er og en 8450er. Den store er blevet skiftet flere gange, men jeg har stadig 6800'eren, og den har kun kørt godt 4.000 timer, selv om den er over 25 år gammel. Den kører kun med sprøjte og gødningsspreder. I dag har jeg en 202'er, og i foråret fik jeg en ny T255'er.

Han mener selv, at han har Danmarks dyreste frontvægt på sin Valmet, som består af 24 styks fra BM Volvo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-10
Danmarks måske dyreste frontvægt. Foto: Marie Linddahl

En kasse Tuborg og en flaske snaps

Langt de fleste traktorer står som, da de blev købt, men der er nogle få, der har været i så dårlig stand, at de er blevet totalrenoverede. Det hjælper den pensionerede traktormekaniker Arne Nielsen fra Hammel med.

De fleste traktorer i samlingen er blevet købt i Sverige.

- I en periode var jeg i Sverige to gange om ugen, for man skulle bare være der med det samme. Det var lidt vildt en overgang. Jeg er ikke kommet sovende til min samling, man er nødt til at være aktiv, siger den 70-årige samler.

Han fortæller, at han på et tidspunkt årligt sendte 80 julekort til svenskere for at pleje sine kontakter.

- Jeg har et visitkort, men det bedste visitkort i Sverige er en kasse Tuborg og en hel flaske snaps. Så skal de nok huske at ringe til dig næste gang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-12
Samlingens ældste traktor er en Munktells 20-24 fra 1916. Foto: Marie Linddahl

I dag kontakter svenskerne selv Keld W. Jensen, hvis de har en sjov, unik eller særlig traktor.

- De vil gerne have dem herned og stå i samlingen. Jeg får dem ikke gratis, men de henvender sig til mig først, fordi de kender min specielle og unikke samling og ved, at traktorerne bliver bevaret her.

rich-media-13
Keld W. Jensen er i dag 70 år og har sin samling på sin gård ved Nibe. Foto: Marie Linddahl

Sælger ikke ud

Selv om den nordjyske Volvo-samling mest af alt minder om et stort og flot museum, så er det ikke sådan, at der er faste åbningstider.

Men Keld W. Jensen viser gerne traktorerne frem og fortæller historier, når han holder åbent hus, eller hvis der er grupper, der henvender sig.

- Der er mange, der ikke ved, at stedet her eksisterer, så folk er også ved at falde bagover, når de går ind ad døren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-15
Der er over 100 forskellige traktorer i samlingen. Foto: Marie Linddahl

Endnu er der ingen planer om, hvad der skal ske med den store samling, når Keld W. Jensen ikke længere selv kan overkomme den.

- Jeg har desværre ingen børn, så traktorerne er jo mine børn. Jeg har selvfølgelig tænkt på, hvad der skal ske med dem. Man kan altid håbe på, at der kommer en rigmand forbi, for det ville være synd at splitte samlingen ad, når den nu er komplet.

Volvo-entusiasten vil ikke ud med, hvor mange penge han har brugt på sin samling, og for ham er økonomien i samlingen ikke vigtig.

- Jeg sælger ingenting og siger altid, at jeg dør fra samlingen. Hvis jeg sælger en, er der jo hul i samlingen, og så er den ikke komplet længere, og det ville jo være synd.

Han understreger, at han lige nu ikke har intentioner om at sælge, og at han bliver ved lige så længe, han hygger sig med det.

rich-media-17
En Volvo-Hesselmann, som en jøde, der var fordrevet fra Tyskland, har tegnet motoren til. Den har benzin på den ene side og diesel på den anden. Foto: Marie Linddahl
rich-media-18
Da de første røde traktorer kom i 1959, blev der lavet to prototyper af Boxer'en. Foto: Marie Linddahl
rich-media-19
Der er kun lavet 12 styks af Muntells med træbælter, og Keld W. Jensen har den eneste, der er bevaret. Den har været brugt på flypladser og til mosebrug. Foto: Marie Linddahl
rich-media-20
BM 10. En prototype fra 1946. Foto: Marie Linddahl
rich-media-21
I samlingen er der også flere Valmet-traktorer og en enkelt Swed-Trac i sort og guld. Foto: Marie Linddahl