Lyt til artiklen:

Ren ræs - bare for sjov

00:00
Hastighed: ???x
03:35

Abonnementsartikel

Når vi her i FriGear tester ATV'er, så gør vi en stor dyd ud af at skrive, at de firhjulede maskiner naturligvis er beregnet til seriøst arbejde, men at de ved siden af også kan være en ren fornøjelse at drøne rundt på.

Det behøver vi ikke denne gang, for når det handler om Kawasakis nye KFX90, så er der udelukkende tale om sjov og ballade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

KFX90 er nemlig beregnet til børn på 10 år og opefter, og der behøver man ingen undskyldninger for at kastede sig ud i en gang ræs - bare for sjov.

Men selv om den lille grønne ATV er til børn og unge, så skal man altså ikke tro, at der er tale om legetøj.

Kawasakis KFX90 ATV kommer med en luftafkølet, 4-takts en-cylindret motor. Den har en slagvolumen på 90 kubik og maks. effekt på 4,7 kW eller 6,3 HK.

Den er benzindrevet og har både kickstarter og elektrisk starter, og så har den kun ét gear, og det er fremadgående. Og der er selvfølgelig tale om transmission med Kawasakis eget CVT-system med centrifugal kobling.

Så langt, så godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
KFX90 har hydraulisk skivebremse på baghjulet. Foto: Jørgen Ahler.

Ny testpilot

Eftersom ATV'en er beregnet til børn og unge, ledte vi efter en ung testkører, og valget faldt på 14-årige Andreas Stampe, som kommer fra Hover i Vestjylland.

Andreas er opvokset på landet og har kørt ATV siden 8-års alderen. Han bruger dagligt sine ATV-kundskaber enten derhjemme eller i Opsund Ungdomsklub.

Den unge ATV-kører har en højde på 174 centimeter og en vægt på 65 kilo.

rich-media-5
Kawasakis KFX90 har både el- og kickstarter. Foto: Jørgen Ahler.

Håndtaget i bund

I første omgang slap vi Andreas løs på en lille bane med en del sving og enkelte "spring". Det tog ikke Andreas lang tid at få den ekstremt vellydende Kawasaki op i fuld fart, og derfra så han sig ikke tilbage.

Med håndtaget næsten i bund i alle sving, hvor han tydeligvis brugte kroppen til at holde maskinen nede på alle fire hjul, gik det gennem mudder og langt græs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efterfølgende gik turen til en bane, der delvis bestod af en lang strækning på grusvej samt en kort "grusgravsagtig" bane med både sving og korte, markante stigninger.

Under hele testen opførte det lille grønne fartmonster sig upåklageligt. ATV'en lå sikkert på vejen og stabilt gennem svingene, hvilket formentlig også skyldtes Andreas' køreevner.

Topfarten på de lovede 60 kilometer i timen blev næsten nået, de manglende seks kilometer i timen skyldtes formentlig, at "gasregulatoren" ikke var helt frigivet.

Kawasakien kan nemlig låses i en ønsket hastighed, men vi havde fået modellen med fuld gas.

rich-media-7
Affjedring, bag: Swingarm. Foto: Jørgen Ahler.

Konklusion

Efter nogle hidsige timer på ryggen af ATV'en, var det en tydelig tilfreds ATV-kører, der gav Kawasakien en godkendt "tommel op".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og selv om FriGears normale testpilot vejer over den anbefalede vægtgrænse på 86 kilo, så kunne jeg alligevel ikke dy mig, så jeg tog den ud på samme tur, som unge Andreas lige havde været igennem.

Lad mig sige det med det samme: jeg kunne ikke holde gassen i bund i svingene. Jeg turde simpelthen ikke. Der var alt for meget fart på. ATV'en ligger fremragende på vejen, og selv med en del overvægt, var der masser af kræfter til at accelerere fra 0 til topfart på få sekunder.

Der er ikke mange dikkedarer med Kawasaki KFX90. Det er fuld fart frem, og det var den bedste underholdning på fire hjul, jeg har haft i lang tid.

Bor man på landet og har lidt ekstra plads - og har man fartglade børn - så er der ingen vej udenom. Den skal prøves.