Salt har sine ulemper, men der findes miljøvenlige alternativer.

Vintertjeneste betyder ofte saltspredere på gader, stræder og veje landet over, og salt har gode egenskaber mod isglatte veje, så længe temperaturen ikke dykker alt for langt ned.

Salt har også den fordel, som er sød musik i manges ører. Det er billigt.

Tendensen har i mange år været milde vintre, men selvom vi sjældent oplever vintre med store mængde sne, så er saltsprederne fortsat hyppige gæster på vejene i de kolde måneder.

Salt har dog også ulemper, og her er det især miljøet, som ikke går godt i spænd med de mange ton salt, som hvert år spredes på de danske veje.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Hård ved det grønne

Vejhegn og saltværn bliver taget i brug hvert år, så hække, træer og andet beplantning på offentlige arealer rundt om i Danmark ikke tager skade. Saltværn er dog ikke altid nok, da saltet kan flyve med vinden til områder, hvor det ikke var meningen, at det skulle lande.

- Nogle kommuner regner med en anlægspris på vejtræer, der skal skiftes, er helt op omkring 100.000 kroner. Og det er altså per træ, fortæller Lars Pries, der administrerende direktør i Amiteck.

Den Birkerød-baserede virksomhed står tømidlet CMA Ice & Dust-Away. Direktøren rammer ikke ved siden af med prisen. I et notat fra Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning kan man læse, at et gadetræ (træ i belægning) i kommunen koster 25.000-125.000 kroner i anlægsomkostninger. I samme notat har man fra Frederiksberg Kommune fået oplyst, at et tilsvarende gadetræ koster 35.000-80.000 kroner.

Så det kan hurtigt løbe op, hvis man ikke beskytter det grønne inden glatførebekæmpelsen.

rich-media-1
Amiteck præsenterede deres nye løsning til palletanke på Have & Landskab. Pressefoto.

Netop Amitecks tømiddel er mere skånsom ved det omkringliggende miljø.

- Fordelene er mange, men vores produkt er Svanemærket, og man skader ikke grundvand, planter, jordstruktur eller hundepoter, fortæller Lars Pries.

Flydende tømiddel

Hvor salt er et ganske billigt middel til at forhindre glatte vinterveje, er produkter som Amitecks CMA i en lidt anden boldgade. Derfor er produktet heller ikke det mest oplagte, når der for alvor skal tilbagelægges kilometer af lande- og motorveje med sprederen spændt bag.

rich-media-2
Sprøjtesystemet, som kan monteres direkte på palletanke, gør det muligt at glatførebekæmpe med en maskine og et par gafler. Pressefoto.

- Man vil typisk bruge CMA på cykelstier og fortove samt pladser og den slags. Materialet er ikke korrosivt, så metal og lignende tager heller ikke skade, fortæller Lars Pries.

Tømidlet kommer i flydende form, og har man allerede en saltlagespreder, behøver man ikke anskaffe sig en ny, da den også vil kunne bruges til CMA.

Derudover benyttede Amiteck Have & Landskabsmessen til at fremvise helt nyt grej. CMA leveres i IBC palletanke, og til messen præsenterede Amitck der IBC Sprøjtesystem, som kan hægtes direkte på en palletank.