FriGear tager på opgave i en golfvogn, der har forvandlet sig til en arbejdsbil.

Som regel er arbejdsbiler, uanset om de nu er diesel/benzindrevne eller kører på batterier, af en vis størrelse. Ikke fordi, de nødvendigvis er store, men fordi der skal være plads til forskelligt værktøj og andet gods.

Dette er ikke tilfældet for den lille Club Car model Handyman fra firmaet Cart Care Danmark. Og det skyldes, at den lille rappe bil startede livet som en golfvogn, der udelukkende havde til formål at drive golfkøller og to personer frem på de 18 huller.

Det er den amerikanske producent Club Car, der står bag den batteridrevne arbejdsbil. Firmaet har lavet golf- og arbejdsbiler i næsten 60 år, så de må siges at have erfaring med både golfbaner og arbejdspladser. Derfor er kombinationen af en golfvogn og en arbejdsbil da også temmelig interessant, og grunden til, at vi her på FriGear valgte at give den en tur i karrusellen.

Let og livlig

Som nævnt startede Club Car Handyman livet som en golfvogn, men så valgte producenten at forstærke og forbedre affjedringen, så den nu har uafhængig bladfjeder med dobbelt hydraulisk støddæmper, ligesom den fik monteret et lille lad bag på.

Bilen er batteridrevet og drives frem af seks 8-volts syrebatterier. Den har tag, foldbar forrude og som standard kommer den med USB-stik til opladning af mobilen. Og ellers ikke meget mere. Lys og så videre skal tilkøbes. Den fås både i en elektrisk og benzin-udgave, og den kan indregistreres på gule plader.

rich-media-1
Den foldbare forrude kan let vippes op eller ned. Foto: Frederik Olsen.

Hurtige og nemme opgaver

Handyman er helt klart tiltænkt hurtige og nemme opgaver. Den er ufattelig nem at komme ind og ud af, og betjeningen er så enkelt, at man næsten ikke kan tro det. To pedaler - speeder og bremse - er alt, man skal bruge. Kørsel frem og tilbage betjenes med en nem tilgængeligt knap.

Den vakse arbejdsbil er hurtig i optrækket, og man når op på de maksimale 24 kilometer i timen ganske hurtigt. Den lille drejeradius gør den yderst anvendelig på trange områder, og man futter lydløst afsted i et tempo, der føles helt rigtigt.

Med de forholdsvis små hjul er bilen ikke beregnet til uvejsomt terræn. Alligevel havde vi ingen problemer med at suse ned ad marken for at hente hø til dyrene, og det lille lad kunne lige nøjagtigt klare en god, stor balle, idet den maksimale lastkapacitet er på cirka 75 kilo.

rich-media-2
Seks styk 8-volts syrebatterier sørger for motorkraften. Foto: Frederik Olsen.

Konstruktionen af Handyman er solid, og den ligger godt og tungt, også på asfalt og grusveje. Opladning af batterier foregår via et almindelig 230V-stik, men som altid med større batterier man bør sikre sig, at ens elektriske installation derhjemme kan holde til det.

Konklusion

Club Car Handyman er som nævnt tiltænkt lettere opgaver, og her er den ganske genial. Man kan stort set være ude af bilen, inden den står stille, og da parkeringsbremsen er indbygget i bremsepedalen er den nem at koble til og fra.

Ifølge importøren Cart Care Danmark er bilen velegnet til campingpladser, kirkegårde, boligselskaber med mere, og her kan vi sagtens komme i tanker om en rækker opgaver, den også vil være velegnet til.

rich-media-3
To pedaler - speeder og fodbremse. Sidstnævnte har "indbygget" parkeringsbremse. Foto: Frederik Olsen.